Hlavní obsah

Ceny ojetin jdou nahoru. Jak poznat, zda už auto není předražené?

Novinky, Cebia

Ceny teď letí strmě nahoru a platí to i o ojetých autech. Jak poznat, kdy marže prodejce je ještě přiměřená a kdy je auto uměle předražené? A na co všechno si dát pozor, aby vás nepotkaly nepředvídané náklady v dalších letech?

Kolik na vás prodejce vydělá díky podvodu?

Článek

Ceny ojetých aut se zvyšují již několik měsíců v řadě. U některých modelů jde o meziroční procentuální nárůst ve dvojciferných číslech. Pokud si chcete či potřebujete pořídit ojeté auto, je přesto nejlepší doba právě teď. Podle odborníků ceny dolů nepůjdou a naopak se očekává jejich další nárůst. Vzhledem k rostoucím cenám je však důležité vědět, že kupujete auto za přiměřenou cenu a že neplatíte obchodníkovi extrémně vysokou marži. Jak to poznat a zároveň se vyhnout nepředvídaným nákladům v příštích letech?

S cenou pomůže profesionální systém od Cebia

Základní rada se zdá být poměrně jednoduchá, v praxi ale nefunguje. A jak zní? Projděte si desítky či stovky inzerátů a udělejte si o ceně přehled. Ruku na srdce: i když je koupě auta významnou událostí, kdo z nás má čas na procházení tolika inzerátů a porovnávání cen. Existuje ale možnost, jak taková data získat za pár minut vašeho času – stačí, když zadáte VIN vozidla na www.cebia.cz a prověříte si jeho historii. Součástí prověření je totiž i stanovení aktuální tržní ceny profesionálním systémem CebiCat GT, který používají pro ocenění vozidel například i pojišťovny či soudní znalci. Potřebujete k tomu znát jen aktuální kilometrový nájezd.

Pozor na zatajovanou havárii!

Kromě značky, modelu, stáří či motorizace má ale na cenu auta vždy vliv i to, zda nemá stočený tachometr, nebylo havarované či z jaké země pochází. Všechny tyto informace ale získáte v rámci prověření historie přes Cebia během několika málo minut. Prověřit si můžete auto z Česka i zahraničí.

Můžete se tedy dozvědět:

  • zda auto nemá stočený tachometr, neboť uvidíte průběžně najeté kilometry (pozor, stočený tachometr má až třetina prodávaných ojetých aut),
  • zda bylo havarované či poškozené, a pokud ano, jak moc, jak škodu vyčíslila pojišťovna a díky fotografiím můžete vidět, jak auto vypadalo po havárii (pozor, přes 99 % aut prodávaných na velkých inzertních portálech má uvedeno, že jsou nehavarovaná!),
  • jaký je skutečný rok výroby (pozor, většina inzerátů uvádí v kolonce rok výroby jen rok první registrace, který se může od roku výroby lišit),   
  • jaká je skutečná země původu (pozor, každé páté dovezené ojeté auto má uvedenou falešnou zemi původu, nejčastěji Německo),
  • zda je auto kradené,
  • zda je zatížené leasingem či spotřebitelským úvěrem,
  • jaká je jeho skutečná barva (což může prozradit, zda se nejedná o nelegálně předělané auto s cílem skrýt krádež či totální havárii),
  • zda bylo provozováno jako taxi,
  • zda v minulosti bylo inzerované, případně jak a za kolik,
  • jaká je jeho skutečná výbava dle výrobce (pozor, v inzerci se často u aut vyskytuje vyšší výbava, než auto má, a to z důvodu jeho rychlejšího prodeje)
  • a k dispozici budete mít i podrobný návod na kontrolu originality identifikátorů vozidla, abyste si mohli ověřit, zda nebylo nelegálně předělané.

Kolik na vás vydělá prodejce díky podvodu?

Pamatujte, že stočený tachometr zvyšuje cenu auta v průměru o 20 %, což u průměrně drahého auta je zhruba 50 000 Kč. Stejnou částku si pak v následujících letech vyžádá neočekávaná údržba a opravy spojené s vyšším kilometrovým nájezdem. Zatajené havárie pak zvyšují cenu auta i o statisíce. Skutečný rok výroby se může od roku registrace lišit i o několik let – například u předváděcích vozidel. V případě, že bylo auto registrováno mezi lednem až dubnem, je vyšší riziko, že bylo vyrobeno o rok dříve a ve skutečnosti je tedy starší, než ukazuje inzerát. Každý rok má přitom vliv na cenu vozidla, a to zejména těch mladších. U zánovního auta může být rozdíl i v desítkách tisíc korun. Falešná země původu zpravidla zakrývá havárii či jiný nešvar, a zejména zatraktivňuje a uměle zdražuje auta z jižní, jihovýchodní a východní Evropy, z Pobaltských zemí, ale také Afriky či Arábie. Auta se přihlásí na pár dní v Německu, aby měly papírově německý původ. Vždy se proto kromě země dovozu zajímejte o zemi původu, protože v ní 95 % aut také několik let jezdilo.

Ani prodejci nemusí mít o minulosti auta přehled

Důležité je také říci, že ne vždy prodejce zná historii auta a tedy například skutečný rok výroby, zemi původu či havárie. Jediným způsobem, jak se o všem jednoduše a rychle dozvědět, je prověření historie auta. Naštěstí je to rychlé, jednoduché a online. Auto si tedy můžete proklepnout z pohodlí domova. Data od Cebia pocházejí z autorizovaných i neautorizovaných servisů, pojišťoven, prodejců aut a autobazarů, výrobců a importérů, policie, STK či finančních institucí a poskytují informace o autech z Česka i zahraničí. Než za auto zaplatíte, prověřte si ho na www.cebia.cz a nenechte se nikým napálit. Plaťte jen za to, co má smysl.

Výběr článků

Načítám