Hlavní obsah

KOMENTÁŘ: Únos letadla nelze nechat nepotrestán – Alex Švamberk

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Evropská unie je známá svými neslanými a nemastnými výroky, předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová si však v neděli servítky nebrala a zcela správně označila odklonění letadla Ryanairu s běloruským opozičním bloggerem Ramanem Pratasevičem na palubě za únos. Otázkou ovšem je, zda EU najde dost sil i k druhému kroku a tím je slibované potrestání odpovědných činitelů, které musí být tvrdé.

Foto: Tomáš Reiner, Novinky

Alex Švamberk

Článek

Bělorusko se sice snažilo mlžit, že boeing vyslal nouzový signál, ale to se nepotvrdilo. Přerušit let a nouzově přistát nařídili pilotům běloruští kontroloři. A aby náhodou nenapadlo piloty neuposlechnout a pokračovat v letu, protože k hranicím to bylo už jen pár minut, tak vzlétla stíhačka MiG-29. Možná, že nepadla výhrůžka o sestřelení, jak tvrdí představitel běloruské opozice Pavel Latuška, i tak jde o únos a vzdušné pirátství.

Každému je jasné, že jde o státem podporované pirátství a státní terorismus. A není potřeba příliš pátrat, kdo za ním stál, protože v diktaturách o všem podstatném rozhoduje vždy diktátor.

Vzhledem k tomu, o jak nebezpečný šlo čin, kdy bylo ohroženo 171 lidí na palubě, měla by být odpověď rázná a rychlá. Ukazuje se, že přes Bělorusko není bezpečné létat. Proto by měly být lety odkloněny na jiné trasy mimo Bělorusko, jak to doporučil už v neděli Evropský úřad pro leteckou bezpečnost EASA bez ohledu, že to bude znamenat vyšší spotřebu paliva. Lotyšské aerolinky Air Baltic to už u letů z Oděsy a Tbilisi do Rigy udělaly. Zvažuje to i Ryanair.

A pocítit by to měl i Minsk. Pozastavené by měly být lety běloruských aerolinek Belavia do evropských destinací. Má spoje do Vídně, Bruselu, Paříže, Nice, Amsterdamu, Berlína, Mnichova a Frankfurtu i Helsinek, Stockholmu, Tallinnu a také Varšavy, Budapešti a Prahy.

Zasáhnout by měly Mezinárodní organizace pro civilní letectví ICAO a Mezinárodní asociace leteckých dopravců IATA, která už odsoudila jakékoli vměšování do civilního leteckého provozu a požadování přistání dopravních letadel. Belavia je jeho členem.

Přijít by měly i diplomatické kroky v podobě předvolání běloruských velvyslanců, jako se to už stalo v Praze, a povolání vlastních velvyslanců ke konzultacím, protože si vrabci na Twitteru už pípají, že v letadle byli agenti běloruské KGB, kteří Prataseviče sledovali už při odbavování na římském letišti. Podobné aktivity běloruské ani žádné jiné tajné služby nelze akceptovat v žádné zemi EU. A Bělorusko musí pocítit sankce hned, a ne až na svatého Dyndy.

Evropská unie ráda vyjadřuje solidaritu, ale často se stává, že skutek utek. Samozřejmě že nemůže donutit běloruského prezidenta Alexandra Lukašenka k demisi nebo k opakování loňských sporných prezidentských voleb. Ale podpora běloruských disidentů musí být větší a po slovech musejí následovat činy. Bělorusko by mělo nejen propustit Prataseviče a další zadrženou cestující Sofii Sapegovou, ale i další zadržované odpůrce režimu.

Únos letadla ukázal, že je dobře, že se v Bělorusku nekonalo mistrovství světa v hokeji, k čemuž přispěla i hrozba Škody Auto, že šampionát přestane podporovat, pokud se uskuteční v Minsku. Trest v podobě zákazu dovozu škodovek do Běloruska za to stojí. Pokud budeme diktátory jen kritizovat a dál s nimi obchodovat, nebudou to brát vážně. Budou se na to dívat jen jako na slovní mlhu, která má uchlácholit zastánce demokracie na Západě a přerostou nám přes hlavu. Na hrubý pytel patří hrubá záplata.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám