Hlavní obsah
Jiří Pehe Foto: Milan Malíček, Právo

KOMENTÁŘ: Procesy jsou správně nastavené, jen ten lidský faktor tak nějak selhává - Jiří Pehe

Dvojí ministr a místopředseda vlády Karel Havlíček vysvětluje, že série nehod na železnicích, které si vyžádaly zraněné a mrtvé, rozhodně nijak nesouvisí s tím, že možná nemá čas se práci v resortu dopravy dostatečně věnovat. Nehody prý byly důsledkem selhání lidského faktoru, systém funguje dobře.

Jiří Pehe Foto: Milan Malíček, Právo
KOMENTÁŘ: Procesy jsou správně nastavené, jen ten lidský faktor tak nějak selhává - Jiří Pehe

Pozoruhodně doplnil Havlíček tato tvrzení v Událostech ČT. On prý na rozdíl od opozice, která se z nehod snaží udělat politické téma, k celé věci přistupuje nepoliticky, neemotivně. Snaží se věci vysvětlovat z technického a legislativního úhlu pohledu.

Jenže dotázaní odborníci upozorňují, že v nepořádku je i onen údajně dobře fungující systém. Část problému v kostce shrnul v rozhovoru v Právu dopravní expert Svazu odborářů služeb a dopravy Jindřich Berounský: „Strojvůdců je zoufale málo, jsou unavení a přetížení.“ Nejen od něj, ale i od dalších expertů se dozvídáme, že se v posledních letech značně snížily nároky na potřebnou délku školení strojvůdců, jejich potřebnou praxi, ba i na jejich zdravotní stav. Je mezi nimi velké množství důchodců.

Berounský též uvedl, že na železnicích chybí zabezpečení lokálních tratí a že od roku 2014 „se tady doslova spalo v ohledu na Evropské vlakové zabezpečení“. Selhaly i snahy zavést národní verzi zabezpečení, tzv. Raioblok. Ministerstvo projekt skrečovalo a „šest let se neudělalo nic“. Stejně jako se téměř nic neudělalo v budování vysokorychlostních tratí, které by ulevily těm konvenčním, dodejme spolu s dopravním expertem Pirátů Ondřejem Polanským.

Po celou tuto dobu byli v čele ministerstva dopravy ministři za hnutí ANO: Antonín Prachař, Dan Ťok, Vladimír Kremlík, Karel Havlíček. Jinými slovy: za dopravu nese už šest let politickou i odbornou odpovědnost hnutí ANO.

Premiér Babiš nicméně tvrdí, že opozice zase jednou celou záležitost zbytečně politizuje. Jde prý o selhání jedinců, ministerstvo dopravy a Správa železnic jdou správným směrem. „Správným směrem“ šli ovšem podle Babiše i všichni předchozí ministři dopravy za ANO. Tedy až do chvíle, než Babiš pod tlakem veřejného mínění usoudil, že správným směrem nejdou.

Málokdo si ještě dnes vzpomene na ministryni kultury Alenu Hanákovou z TOP 09, která kdysi ve věci odvolání ředitele Národního divadla Ondřeje Černého, za nímž opravdu stál v prvé řadě „lidský faktor“ v podobě nízkého politikaření, vysvětlovala zmateně, že důvodem „jsou chybně nastavené některé procesy, které je třeba změnit“.

Jiří Pehe

Politický analytik a spisovatel. Zaměřuje se především na dění ve střední a východní Evropě.

Dva roky působil jako ředitel politického odboru Kanceláře prezidenta republiky Václava Havla.

V současnosti je ředitelem New York University v Praze a vede Pražský institut pro demokracii, ekonomii a kulturu Newyorské university (PIDEC).

Více o autorovi

Komentáře autora

Babiš a Havlíček argumentují opačně. Možná by ale měli zvážit, zda v jejich případě „procesy“ tak nějak špatně nastavené opravdu nejsou. Od hnutí, které dopravu dosti neslavně řídí už šest let, by to asi chtělo jinou písničku, než tu o „selhání lidského faktoru“ a „jdeme správným směrem“. Včetně toho, že ministr prý nenese za nehody žádnou politickou odpovědnost, jelikož jeho role spočívá v tom, aby technicky a legislativně vše vysvětlil.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků