Hlavní obsah

KOMENTÁŘ: Parkovací zóny – Václav Klaus ml.

Novinky, Václav Klaus ml.

Omlouvám se čtenářům z venkova, kde se zaparkuje úplně v pohodě všude, kromě teda, když je pouť nebo tak něco. Ty asi nebude tenhle komentář zajímat. Ale ve městech, zvlášť těch větších, je to často problém a téma. A řeší se to „politicky“.

Foto: Petr Horník, Právo

Václav Klaus mladší

Článek

Hm, odbočím. Jaká asociace Vám naskočí, když se řekne „politicky“? Mně osobně teď naskočil nesmrtelný poručík Hamáček z Černých baronů: „…a i naše prémie budou jaký? No, kurva nižší. Nižší!!! … Říkám vám, Halík – politicky. Myslete politicky!!!“

Hihihi, tomu se vždy nahlas směju, i když to dávají třeba popadesáté. Krásný herecký výkon Jiřího Schmitzera.

Tak se na ty zóny taky podívám trochu politicky. Jako Halík?

Náš dům na kdysi pražské periferii (město ale poskočilo o dalších 5 - 10km, takže je to jen bývalá periferie) stojí na rohu. V jedné ulici (odkud je vchod) jezdí tramvaje – parkovat se nedá vůbec. Ta druhá ulice je klidná a tichá, jsou tam malé řadové domky tak z třicátých let, kdy čtvrť vznikala. Developeři si jistě brousí zuby, ale zatím nic nevybrousili.

Ulice mezi domky vypadá zhruba jako v předválečné Haliči. Velká díra střídá pořádnou a na několika místech jsou pasti na mamuta, kde už není ani žádný asfalt a nic, jen nějaké zbytky cihel a zeminy. Když to v třicátých letech stavěli, tak asi stavební odpad posloužil pro zpevnění bývalé louky nebo pole. S trochou cviku a zkušeností se to ale dá i neterénním autem projet. Jinak prach, špína, občas už něco roste zpod obrubníků.

Chodník je jeden zánovní – ten předělávali asi osmkrát v posledních třech letech. Druhý je ve stavu, že když jede naše batole na odrážedle, musíme okamžitě přejet na správnou stranu, neb se bojím, že by jí otřesy utrhly slezinu nebo tak něco.

No, a v týhle ulici teď byl v létě čilý pracovní ruch. Teda díry zůstaly, jak byly – ale vznikly různé modré klikyháky, čáry a nějakej parkovací bankomat a čtyři nový značky.

Bude tu parkovací zóna, která nás má nějak ochránit a být pro nás výhodná, když tu bydlíme. Ve všední dny přes den tu bývá plno aut se středočeskou značkou. Lidi jedou do práce, zaparkují a metrem pokračují do města.

No, a k meritu věci. Nevím, jestli je to pravicový, nebo levicový, západ, nebo východ – ale mě prostě vytáčejí veškeré regulace. Já, na rozdíl patrně od řady sousedů, proti někomu z Máslovic nebo Klíčan nebo Odolky – co jede na ráno do Prahy do háku a parkuje před „naším“ barákem – nic nemám.

Kolik to zaměstná pracovníků ty čáry vyznačit, měšťáků, co to budou kontrolovat (stihnou vůbec něco jiného?), ženských na úřadě, co budou vydávat ty legitimace a známky. Udavačů, co jen provolají peněz. Kolik zahyne kůrovců nebo jiný hodnotný havěti – než se do každé ulice postaví půltunový automat ze skla, oceli, drátů a všeho možného.

Jo, mám garáž kus od domu – ale snad jednou se mi stalo, že před ní někdo chvíli stál. Jinak tam stojí jen soused Venca, když si myslí, že zrovna nepřijedu. Ale garáž jsme si pořídili kvůli kriminalitě, jinak jsem ráno odjel do práce a večer se zaparkovat v pohodě dalo.

Takže přínos parkovacích zón pro místní občany jako já? Půjdu si zařizovat nějaký průkaz nebo známku. Budu stát ve frontě nebo se elektronicky přes portál (to nesnáším asi ještě víc) připojovat a stát pak pro změnu na poště. Zaplatím tysic. Pro situace, že auto bude stát u domu půl hodiny, než ho třeba naložíme. Nebo se vrátíme s dítkem od doktorky, nebo co já vím. Teď to takhle bývá, než ho zavezu do garáže. Nebo k nám přijede návštěva v podvečer. Doteď pohoda, teď: „Neodtáhnou nás? Kam to máme dát, co kde zaplatit?“ Pakárna.

Ta ulice není moje, tak nemám žádné svaté právo parkovat tři metry od vchodu. Koneckonců, kdyby ta tramvaj jezdila okolo druhého rohu, tak se u nás nedá zaparkovat vůbec a co by se jako dělo? Nic. Bylo by to nevýhodný. Hodnota bytů v domě by byla holt nižší (nižší, k…a nižší!!! – pardón, zas jsem si vzpomněl na poručíka Hamáčka).

Jestli je moje hlavní životní tužba, „aby mi někdo cizí neparkoval u baráku“, pak ho můžu prodat, koupit si dvakrát větší někde 30 km za městem a ještě mi zbyde dost peněz na pivko (jistě navíc levnější) u místního fotbalového hřiště.

Nojo, ale to bych neměl 12 minut metrem na Václavák! A okolo tři hytlermarkety a ZUŠku a házenou a loutkové divadlo 2 minuty chůze! A 25 škol v dosahu pro děti. A pestrou škálu hospod a restaurací. A Praha je krásná.

No jasně, takže co teda chceš?

Často stejnou situaci (parkovací buzerace) pocítíte z druhé strany, neb i jiná města to řeší „politicky“ a „chrání“ se před cizáky. A vy se cítíte jako nezvaný host.

Václav Klaus ml.

Absolvoval Přírodovědeckou fakultu UK. Přes 20 let působil na půdě gymnázia PORG jako učitel, zástupce ředitele a ředitel (15 let). Pod jeho vedením se gymnázium stalo nejúspěšnější střední školou ve výsledcích státní maturity a dalších žebříčcích a rozšířilo se o další dvě pobočky v Praze a Ostravě.

Založil Asociaci aktivních škol (sdružuje přes 100 českých škol). Je autorem mnoha odborných článků, dvou matematických učebnic a dalších knih (publicistika, školský systém).

Od roku 2014 publikuje pondělní komentáře na Novinky.cz.

Vede jeden z největších českých šachových klubů a dosud aktivně závodí na kole.

Na podzim 2017 byl zvolen poslancem za ODS, 16. března 2019 byl ze strany vyloučen. Nyní je poslancem za hnutí Trikolóra.

Více se dočtete na osobním webu autora vkml.cz

Výsledkem skoro všech ekonomických regulací je, že z nich profituje jen menšina lidí (tady hlavně majitelé odtahovek a výrobci ocelových botiček) a většina nese náklady. Celkový přínos pro společnost (tedy milióny jednotlivých lidí s jejich odlišnými tužbami a možnostmi) je záporný.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám