Hlavní obsah
Adhara Perézová při jedné ze svých přednášek, kde vypráví svůj příběh. Foto: repro Twitter/@RICARDOBSALINAS

Smáli se jí a šikanovali ji, teď osmiletá dívka míří na univerzitu

Život se jí mění každým dnem. Donedávna byla osmiletá Adhara Pérezová z Mexico City terčem posměchu, teď ji mexická mutace času Forbes zařadila mezi 100 nejvlivnějších žen Mexika. Adhara o svém příběhu napsala knížku s titulem Nevzdávej se, dodělává si dva vysokoškolské kurzy a těší se na studium astrofyziky.

Adhara Perézová při jedné ze svých přednášek, kde vypráví svůj příběh. Foto: repro Twitter/@RICARDOBSALINAS
Smáli se jí a šikanovali ji, teď osmiletá dívka míří na univerzitu

Adhara se narodila v Tlahuacu, jednom z mnoha slumů v Mexico City. Když jí byly tři roky, lékaři jí diagnostikovali poruchu autistického spektra – Aspergerův syndrom. O rok později dostala malá dívka silný záchvat. Po něm velice špatně hýbala rukama a její psychický stav se rapidně zhoršil.

Zatímco chodila na terapie a vyšetření, při kterých se lékaři snažili zjistit, co za záchvatem stálo, zažívala Adhara první rok ve škole peklo. Děti se jí smály a zavíraly ji v zahradním domečku, učitelé si její matce stěžovali, že je Adhara líná, nedává pozor a často v lavici usíná. Den ode dne se Adhaře chtělo do školy méně a méně.

„Doma ji bavila matematika, věděla jsem, že rozhodně není hloupá nebo líná,“ uvedla pro web The Yucatan Times matka Nayeli Sánchezová. Po dalším vyšetření lékaři zjistili, že má Adhara nadměrně vyvinutou jednu z hemisfér mozku a IQ dosahující hodnoty 162. Dívka během školních hodin nedávala pozor, protože probíraná látka ji nudila.

Odborníci nabídli Adhaře speciálně přizpůsobenou výuku. Pak už šlo učení rychle a zase začalo Adharu bavit. V šesti letech zvládla základní školu, o dva roky později školu střední.

Největšími vzory jsou Einstein a Hawking

Adhařiny největší vzory jsou Albert Einstein a Stephen Hawking. „O Hawkingovi říká, že navzdory postižení dokázal dosáhnout obrovských věcí,“ uvedla Nayeli. Navíc Adharu zajímají černé díry, kterými se zabýval i Hawking. Einsteina zase má ráda pro jeho zarputilost, se kterou dokázal obhájit své teorie.

O dívce, která dosáhla při testech IQ na hodnotu 162, se často uvádí, že dosáhla lepšího výsledku než právě Einstein a Hawking. To ovšem není pravda, za Einsteinova života byly testy nepřesné (nejvyšší možný výsledek byl právě 160) a Hawking své IQ nikdy neuvedl a podobným měřením se vysmíval. Samotná výše IQ také není až tak důležitá a roli v měření hraje mnoho faktorů včetně věku.

Jak uvedl doktor Andrew Almazán z Centra pro péči o talentované (CADET), výše IQ je jenom vyjádření možností daného člověka. „Pokud má někdo vysoké IQ a ničeho nedosáhne, pak je tato hodnota jenom ozdobou. Jsou děti s IQ 180, 190 i 200. To číslo je potenciál, ale to neznamená, že vyhrály bitvu. Je to jako u boxera, i když má víc síly, neznamená to, že mu to zaručuje výhru,“ vysvětlil Almazán.

Adhara má teď konečně příležitost svůj potenciál rozvinout. Právě dokončuje dva online kurzy, které jí zajistí bakalářské tituly z průmyslového inženýrství a systémového inženýrství. Mezitím pracuje na vytvoření chytrého náramku, který je schopen monitorovat emoce lidí s poruchou autistického spektra, a těší se do USA, kde plánuje studovat astrofyziku. Jen pět let poté, co ji děti zavíraly do dětského domečku a smály se jí.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků