„Dovednosti, které ještě dnes nepovažujeme za klíčové, budou už v roce 2020 pro zaměstnavatele nepostradatelné. Téměř dvě třetiny povolání, která bude vykonávat generace Z, tedy lidé narození od poloviny 90. let, přitom dnes ještě neexistují. Trh práce se změní, nemusí to však být bitva stroje a člověka,“ řekla šéfka českého ManpowerGroupu Jaroslava Rezlerová k průzkumu. Byl prezentován na Světovém ekonomickém fóru ve švýcarském Davosu.

Kreativita, emoční inteligence a flexibilita jsou podle ní klíčové lidské dovednosti, umožňující lidem zvyšovat efektivitu pomocí robotů, ne být jimi nahrazeni.

Firmy očekávají, že je digitalizace změní

Roboti umějí ledacos a učí se velmi rychle, ale jak potvrzují další studie, vyloženě nenahradí třeba náročnou práci masérů, vyžadující rovněž velkou dávku empatie. Mohou ale pomoci stanovit zdroj problémů, diagnostikovat. Roboti umějí perfektně vařit a servírovat kávu, ale půjdete si rádi sednout do takové automatizované, neosobní kavárny? Děti generace Z možná už ano, kdoví.

Jsme na počátku revoluce dovedností.Jaroslava Rezlerová, ManpowerGroup

Jedno je ale v tuto chvíli jisté. V podstatě už i dělníci budou potřebovat něco jako malou vysokou školu specializovanou na nové technologie, aby roboty uměli ovládat. Patrné je to například v logistice.

V rámci průzkumu Manpoweru bylo více než 18 tisíc zaměstnavatelů napříč 43 zeměmi a šesti průmyslovými odvětvími dotázáno, jaký dopad bude mít automatizace na počet zaměstnanců v příštích dvou letech, jaké pozice budou nejvíce zasaženy a jakou strategii zvolí, aby zajistili potřebné dovednosti související s technologickým pokrokem.

Téměř všichni zaměstnavatelé očekávají, že jejich společnost bude v příštích dvou letech ovlivněna digitalizací a automatizací. Spoustu míst to sebere, ale jiná vzniknou. Pro příklady není třeba chodit daleko: třeba supermarkety a pokladny bez pokladních či systémy, kdy není třeba vyndávat zboží ani z košíku na pás.

„Jsme svědky počátku revoluce dovedností, kde pomáhat lidem zvyšovat jejich kvalifikaci a přizpůsobit se rychle se měnícím podmínkám na trhu práce bude hlavní výzvou naší doby pro jednotlivce, firmy a stát,“ tvrdí Rezlerová.

Podle ní dochází i na trhu práce k polarizaci populace – někdo chytí trendy a naučí se svižně nové dovednosti, mnozí ale ne.

„Nyní je čas, aby lídři byznysu a politiky reagovali na danou situaci a byli zodpovědní – nemůžeme zpomalit rychlost technologického pokroku či globalizace, ale můžeme investovat do růstu dovedností zaměstnanců, abychom zvýšili odolnost a pružnost našich lidí a organizací,“ zdůraznila.

Sítě, personální péče o klienty

Přes veškeré obavy, že technologický pokrok zcela zničí pracovní místa, průzkum agentury ukazuje, že pro většinu podniků se nic nezmění (64 procent) a naopak více firem počítá s navyšováním počtu zaměstnanců (19 procent) než s jeho snižováním (12 procent).

Přibližně čtvrtina zaměstnavatelů v Indii ovšem očekává snižování počtu zaměstnanců, podobně je na tom Slovinsko, Slovensko a Bulharsko. Zaměstnavatelé v Itálii, Guatemale a Peru jsou nejvíce optimističtí. Očekávají růst pracovních míst kolem 20 až 40 procent. Česká republika je v tomto směru neutrální.

Vznik největšího počtu nových pracovních míst lze očekávat v informačních technologiích (26 procent), řízení lidských zdrojů – lidově personální – (20 procent), v obchodu a péči o zákazníky (15 procent).