Pokud dojde na testy základních IT a internetových dovedností, tři čtvrtiny lidí dopadnou velmi špatně! K tomu se navíc přidává ještě fakt, že na školení IT dovedností se českým zaměstnancům příliš nechce.

Práce s počítačem patří k obecnému vzdělání

Informace z průzkumů potvrzují i slova Jana Dvořáka, ředitele Počítačové školy Gopas. „Zvládnutí základních IT dovedností a aplikací patří k obecnému vzdělávání, učí se je již děti na základní škole. Ale pokud mají lidé své znalosti například Excelu prokázat v konkrétním testu, zjistí, že zvládnou sotva 10 % požadovaných úkolů, které simulují běžný pracovní režim. Z našich zkušeností vyplývá, že 80 % frekventantů si myslí, že běžné aplikace ovládá na slušné úrovni, rozumnou uživatelskou úroveň ale prokáže asi 20 % lidí,“ glosuje praktické zkušenosti Jan Dvořák.

Jen necelých deset procent se chce zlepšit

Nedávná anketa na serveru Profesia.cz navíc prokázala, že na školení počítačových dovedností se lidem příliš nechce. Dotaz směřoval ke zjištění, jakému typu školení by respondenti dali přednost. Školení IT dovedností skončilo z předložených možností na posledním místě, upřednostnilo jej necelých 10 % respondentů. Více dotázaných mělo zájem o školení měkkých dovedností (12 %), manažerská školení (15 %) či jazykové kurzy (21 %); největší zájem pak byl o odborná školení související s profesí (42 %).

Počítačům se nevyhnou ani dělníci

Přitom pro mnohé uchazeče o zaměstnání může být neznalost práce s počítačem velkou překážkou při hledání nového místa. Počítačovou gramotnost vyžadují zaměstnavatelé čím dál častěji i u dělnických pozic, a to zejména v souvislosti s obsluhou moderních obráběcích strojů, od administrativních pozic výše je pak podmínkou.

Metoda pokus-omyl

„Počítačová škola Gopas nabízí školení jak špičkovým odborníkům – programátorům, správcům podnikových systémů a dalším IT specialistům – tak i běžným uživatelům. Právě u nich narážíme už léta na stále stejný problém: lidé v lepším případě znají základní funkce programů, které používají, zbytek řeší metodou ,pokus-omyl’. A to už vůbec nemluvíme o nízkém povědomí o počítačové bezpečnosti,“ dodává Jan Dvořák.