Podle ČAKO tvoří tyto nekvalitní služby až 90 % trhu. Řada českých firem tak investuje značné částky do aktivit, které jim nic nepřinášejí, nebo jim mohou dokonce škodit. Důvodem je velký boom oboru v posledních letech, špatná informovanost zadavatelů a zneužívání pojmu koučování ze strany těch, kdo ho nabízejí.

Tisíce falešných koučů

„Koučování jako nástroj rozvoje lidí a týmů bývalo před několika lety v Česku výsadou těch největších firem, od té doby jeho obliba prudce stoupla. Dnes si kouče najímají například i drobní podnikatelé z menších měst. Vysokou poptávku uspokojují tisíce falešných koučů, přitom v Česku jsou jen desítky, maximálně stovky opravdových profesionálů,“ vysvětluje Klára Hejduková, členka prezidia ČAKO.

Pozor na superlevné nabídky

ČAKO zveřejnila na svých webových stránkách seznam doporučení pro dobrý výběr kouče. Prvním signálem, že se jedná o neprofesionální nabídku, je nízká cena za hodinové sezení. Průměrná sazba běžného profesionálního kouče se pohybuje v rozmezí 3000–6000 Kč. K nabídkám pod 3000 Kč je tedy třeba přistupovat ostražitě. „Je možné, že začínající kouč nabídne cenu kolem 2000 korun, ale pak by měl klienta upozornit, že má málo zkušeností,“ říká Hejduková.

Podezřelá je i odvětvová specializace

Dalším podezřelým indikátorem je neschopnost doložit kvalifikaci a praxi, tedy absolvované výcviky, počet odkoučovaných hodin a akreditaci.
„Nepravým koučem bude nejspíš také ten, kdo se profiluje jako kouč v nějakém odvětví nebo je spojen s určitým tématem, např. finanční kouč, kouč ve farmaceutickém průmyslu. Dokonce jsme už slyšeli o kouči v oblasti sexu,“ varuje Naďa Grosamová, odborná členka ČAKO.