Hlavní obsah

Vladimír Mlynář: E-svět klepe na dveře

Již brzy přijde doba, kdy nebudeme muset stát fronty u poštovních přepážek, na trestním rejstříku, na úřadě kvůli změně bydliště nebo na katastru nemovitostí. E-goverment, projekt zahrnující bezpečnou elektronickou komunikaci občanů se státem pomocí internetu, začíná podle ministra pro informatiku Vladimíra Mlynáře dostávat zcela reálné obrysy.

Foto: Via Tempora Nova

Letecký pohled na ruiou salmovského zámku v Lipové u Šluknova

Článek

Jak vidíte rozvoj e-govermentu v České republice?

Cíle rozvoje e-govermentu nastínil v březnu 2004 vládou schválený dokument Státní informační a komunikační politika. Připravili jsme řadu legislativních změn podporujících rozvoj e-komunikace ve veřejné správě, od října tohoto roku běží Portál veřejné správy v ostrém provozu, po Novém roce bude rozšířen o online podání pro elektronické důchodové listy zaměstnanců (jedná se o několik miliónů podání ročně), které každý rok zasílají zaměstnavatelé České správě sociálního zabezpečení.

Rozvíjíme projekt jednotné komunikační infrastruktury a připojování úřadů, knihoven a škol k internetu. Česká republika se již zdaleka nekrčí na konci žebříčku rozvoje informační společnosti. Myslím, že před námi je ještě hodně práce, ale za dosažené výsledky se stydět nemusíme.

Souvisí rozvoj e-governmentu i s rozšířením užívání elektronického podpisu?

Samozřejmě, i z tohoto důvodu se snažíme maximálně podporovat jeho používání ve veřejné správě. Zahájili jsme projekt Elektronický podpis obcím. Všem obecním úřadům a městským částem nabízíme možnost na jeden rok a zdarma získat kvalifikovaný certifikát, který slouží k vytváření elektronického podpisu. Této nabídky již využila řada převážně malých obcí.

Jaké konkrétní kroky podnikne stát pro popularizaci e-governmentu a elektronického podpisu?

Je to již výše zmíněný projekt e-podpis obcím, dále popularizujeme e-podpis jako moderní nástroj komunikace ve veřejné správě, pořádáme semináře, kde vysvětlujeme, jak se připravit na změny v zákonech, které elektronickou komunikaci do veřejné správy zavádějí. Například podle nového správního řádu budou obce od 1. 1. 2006 muset být schopny vést celé správní řízení v elektronické podobě.

Naším úkolem je rovněž vkládat možnosti elektronické komunikace do legislativy ostatních ministerstev. Například při novelizaci zákona o poplatcích jsme prosadili, že od správního poplatku budou osvobozeny ty agendy, které jsou plně provedeny elektronicky. Hlavním úkolem státu v této oblasti je pak vytvářet zajímavý obsah - elektronické agendy -, který občany k internetu přitáhne.

Jak vidíte v této souvislosti spolupráci veřejného a soukromého sektoru?

Tuto spolupráci jsme vždy vnímali jako nezbytný prvek v budování funkčního e-govermentu. Například projekt Portál veřejné správy by nemohl vzniknout, nebo alespoň ne tak rychle, kdybychom se soukromým sektorem od samého počátku nespolupracovali a nevyužili jeho zkušeností.

Počet vydaných kvalifikovaných certifikátů je stále poměrně nízký. Souvisí s tím podle vás jeho cena nebo nezájem firem?

Kvalifikované certifikáty si zatím převážně pořizují firmy, které komunikují často se státem, a elektronická forma jim přináší úspory. Například daňoví poradci, lékaři, finanční makléři a podobně. Na druhé straně si certifikáty kupuje stát, který je používá ke zpětné komunikaci s těmito subjekty.

Více certifikátů se bude vydávat ve chvíli, kdy i běžným občanům se vyplatí si takový produkt koupit. Tedy až bude levnější a bude více možností, jak jej využít.  Ministerstvo informatiky pracuje na zlepšení obou těchto podmínek - rozvíjí projekty e-govermentu, prosazení elektronického podpisu do správního řízení, změny akreditačních pravidel a rozšíření počtu poskytovatelů.

Kvalifikované certifikáty je v současnosti oprávněna vydávat jediná společnost. Můžete vyjmenovat hlavní důvody, proč se žádostí o akreditaci neuspěly jiné společnosti?

Neuspěla pouze jediná, která o tuto akreditaci požádala. Více firem dosud nepotřebovalo ve vydávání certifikátů podnikat, a proto se ani o akreditaci neucházely. Zmíněný neúspěšný žadatel ukončil řízení o udělení akreditace z vlastního podnětu. Tím byl pravděpodobně poměr nákladů k zisku z akreditace, který si žadatel v průběhu řízení přehodnotil.

Podle vašich slov mohou další společnosti požádat o akreditaci do konce roku. Je dvouměsíční doba standardní?

Společnosti mohou o akreditaci požádat kdykoli. V současnosti jednáme se dvěma společnostmi, které tak do konce roku pravděpodobně učiní. První z nich je Česká pošta, která již podniká vůči Ministerstvu informatiky v tomto směru některé právní úkony. Druhá společnost zatím informaci o svém záměru veřejně nesdělila.

Doba od podání žádosti k udělení akreditace je závislá na připravenosti daného žadatele. V nejlepším případě může trvat měsíc, ve druhém extrému může trvat i půl roku. Záleží na tom, do jaké míry bude žadatel připraven před vlastním podáním.

Česká pošta prohlásila, že už o akreditaci požádala. Je to pravda?

Ano, požádala.

Jak jste spokojen se službami současného vydavatele kvalifikovaných certifikátů I.CA?

Mám k němu řadu výhrad jako uživatel. Ale nebylo by správné je z pozice ministra zveřejňovat.

Anketa

Využili jste služeb Portálu veřejné správy?
ano
55 %
ne
45 %
Celkem hlasovalo 40 čtenářů.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám