Hlavní obsah

Twitter ohlásil plán zapojit uživatele do potírání dezinformací

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

San Francisco

Twitter spustil pilotní verzi nového nástroje, který by mohl v budoucnu výrazněji zapojit uživatele sociální sítě do regulace jejího obsahu a potírání dezinformací. Systém nazvaný Birdwatch („Ptačí hlídka”) by jim umožnil nahlašovat příspěvky jako zavádějící a přidávat komentáře, které by pak mohly být k problematickým tweetům připojeny.

Foto: Mike Blake, Reuters

Ilustrační foto

Článek

Twitter, v jehož logu je symbol ptáčka, má za to, že řešení, které zapojí samotné uživatele sítě, může v boji proti nedůvěryhodným sdělením pomoci.

„Nemůžete důvěřovat všemu, na co na internetu narazíte,” vzkazuje sociální síť v pondělním videu o své novince. „Proto představujeme Birdwatch,” pokračuje Twitter.

Systém dává možnost označit vybraný tweet jako zavádějící. Uživatel je vyzván, aby uvedl, jakým způsobem je daný příspěvek manipulativní a zda by mohl způsobit „značnou újmu”. Následně může přidat komentář s kontextem a hodnotit komentáře jiných lidí. Když jistý komentář nasbírá dostatek hodnocení, stane se součástí původního příspěvku, podobně jako je tomu nyní s výstražnými štítky od správců platformy.

Zatím Birdwatch běží na samostatném webu, přičemž pilotní verze nástroje je přístupná pouze uživatelům ze Spojených států. „Cílem je, aby byly nakonec poznámky viditelné přímo u tweetů, a to pro globální twitterové publikum, bude-li (kolem nich) panovat shoda napříč širokou a různorodou skupinou přispěvatelů,” uvedl viceprezident Twitteru Keith Coleman.

Jak se bude bojovat proti dezinformacím? Twitter vyložil karty na stůl

Internet a PC

Nový prvek je stále ve vývoji a cílem autorů je podle Colemana vybudovat důvěru, že Birdwatch dokáže vytvářet užitečný a vhodný obsah. Tisková zpráva zmiňuje i některé potenciální problémy, jako například snahy o manipulaci chystaného systému. Twitter nicméně má za to, že „komunitní” model kontroly obsahu může jeho platformě pomoci.

„Jsme přesvědčeni, že tento přístup vytváří potenciál na rychlou reakci, když se šíří zavádějící informace, a může poskytnout kontext, kterému lidé důvěřují... Víme, že to možná nepůjde hladce a že se mohou vyskytnout problémy, ale věříme, že stojí za to tenhle model vyzkoušet,” napsal Coleman.

Twitter je podobně jako další velké digitální platformy pod tlakem, aby se v boji proti dezinformacím víc snažil. Televize NBC News uvádí, že jeho nový projekt kombinuje prvky moderace obsahu na sociální síti Reddit a také na portálu Wikipedia. Twitter údajně nástroj Birdwatch testuje už asi rok, dosavadní výsledky prý považuje za povzbudivé.

Dezinformace často šíří samotní uživatelé

Velmi často se hoaxy a dezinformace šíří prostřednictvím sociálních sítí, jako je například Facebook či Twitter. I když se internetoví giganti snaží proti tomu bojovat, práci jim znesnadňují samotní uživatelé.

Smyšlené zprávy totiž často šíří dál – jednoduše věří tomu, co si na internetu přečtou. Není výjimkou, že některé zprávy mají desítky či stovky tisíc sdílení. Nevědomky tak pomáhají tvůrcům dezinformací, aby si vydělali pořádný balík peněz.

Podobné kauzy globálního dosahu jsou totiž pro tvůrce dezinformací hotový zlatý důl. Využívají strachu a paniky lidí, aby je nasměrovali na své webové stránky. Díky tomu následně profitují ze zobrazované reklamy, a to i v řádu milionů dolarů.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám