Dva největší mobilní operátoři v Evropě, Vodafone a Telefónica, se rozhodli použít Španělsko jako testovací zemi pro plánové velké změny podnikatelského modelu. Telefónica v březnu oznámila, že nebude ve Španělsku nabízet dotované telefony pro nové zákazníky. Místo toho nabídla zákazníkům splátkový plán, pokud si budou chtít telefon koupit. Vodafone brzy na to Telefóniku následoval.

Ve Francii získává nové klienty mobilní hráč Iliad díky extra nízkým nákladům, aniž by nabízel klientům dotace na přístroje. Firma spustila v polovině ledna svoji službu Free Mobile, která nenabízí žádné dotované telefony. Přesto se mu rychle podařilo získat 2,6 miliónu zákazníků, díky nabídce neomezených služeb za velmi nízký poplatek. Marketingový ředitel operátora SFR odhaduje, že brzy bude používat mobilní služby tímto způsobem až 30 procent obyvatel země.

Podle analytiků snížení dotací na telefony není bez rizika a nejsou si jisti, zda se to stane běžné. Dotace pomáhají firmám pomocí smlouvy zavázat si zákazníka na dlouhou dobu. Jejich omezení tak bude znamenat, že lidé budou moci odejít, kdykoliv se jim zachce. Je to model, který by mohl zvýšit zisk operátorů, na druhé straně však hrozí ztráta zákazníků v době, kdy se Evropa potýká s recesí.

Změny dopadnou na výrobce telefonů 

Změna v politice dotovaných telefonů by mohla ublížit výrobcům chytrých telefonů, zvláště firmám Apple a Samsung, které vyrábějí nejdražší přístroje. Asijská makléřská společnosti CLSA odhaduje, že loni 42 procent příjmů Applu pocházelo z prodeje telefonů pro operátory, kteří je nabízeli za nižší cenu. Také Nokia, která plánuje návrat na trh chytrých telefonů, bude potřebovat marketingovou a distribuční podporu od telekomunikačních operátorů, pokud chce, aby se její nový model Lumia stal konkurentem iPhonu.

Lidé při absenci dotovaných přístrojů zřejmě také budou dávat přednost levnějším modelům s Androidem, jaké nabízí třeba čínští výrobci. Ty stojí 150 až 300 dolarů, zatímco modely od Applu či Samsungu 600 až 800 dolarů, dodává agentura Reuters.

Podle společnosti Bernstein Research se loni výdaje telekomunikačních společností v Evropě za mobilní telefony více než zdvojnásobily na 13 miliard eur (329,3 miliardy Kč). To znamená, že firmy utratily více za telefony než za modernizaci mobilních sítí.