Hlavní obsah
Příspěvek na práci z domova – na internetové připojení, vybavení domácí kanceláře či techniku - poskytuje více než deset procent firem. (Ilustrační snímek) Foto: Profimedia.cz

Pandemie mění i preference u zaměstnaneckých benefitů

Šíření nemoci covid-19 a s ní přijatá protiopatření zasáhly do mnoha oblastí pracovního života a ovlivnily i nabídku zaměstnaneckých benefitů, stejně tak preference zaměstnanců. Roste zájem o zdravotní benefity, podporu zaměstnanců při práci z domova či příspěvky na pojištění.

Příspěvek na práci z domova – na internetové připojení, vybavení domácí kanceláře či techniku - poskytuje více než deset procent firem. (Ilustrační snímek) Foto: Profimedia.cz
Pandemie mění i preference u zaměstnaneckých benefitů

Již více než rok trvající pandemie koronaviru, která mnohým firmám přinesla i zhoršení ekonomické situace, má pochopitelně vliv na benefity, které zaměstnanci čerpají. Došlo i ke škrtům, nicméně  zatím jen v menší míře, podle informací od HR manažerů se benefity ve velkém neruší, spíše se jedná o racionalizaci nabídky.

Příspěvky usnadňující práci z domova

Mnoho provozoven, kde mohli zaměstnanci benefity využít, například kina, divadla, sportovní zařízení apod., je v důsledku vládních opatření zavřených. Firmy proto poskytování zaměstnaneckých výhod soustředí poředevším do oblastí, kde to podle nich nyní dává smysl, například se snaží zaměstnancům co nejvíce usnadnit práci z domova. Poskytují nové typy benefitů, mezi něž patří například příspěvek na práci z domova, příspěvek na donáškové stravovací služby nebo na virtuálního asistenta, který může za zaměstnance vyřizovat komunikaci s úřady a další úkoly.

„Většina lidí, kteří z domova pracují, by ocenila příspěvek na práci z domova – na internetové připojení, vybavení domácí kanceláře, techniku. Podle našeho průzkumu jej zatím poskytuje jen o něco více než deset procent firem, ale jedná se o jeden z nejzajímavějších benefitů, které mohou zaměstnavatelé v případě, že jejich zaměstnanci pracují z domova, nabídnout,“ doplnil Michal Novák z pracovního portálu Profesia.cz.

Příspěvky na péči o zdraví

V současné době roste zájem o benefity zaměřené na zdraví zaměstnanců. Jedná se například o zajištění zdravotní péče pro zaměstnance v místě pracoviště, příspěvky na nadstandardní péči, zdravotní konzultace, nákup léků nebo výživových doplňků.

„Jednou z oblastí, na kterou pandemie poukázala, je péče o duševní zdraví zaměstnanců. Mnoho lidí se v izolaci potýká s psychickými problémy, je pro ně složité soustředit se s dětmi v jedné domácnosti na práci, navíc zvládnout běžnou péči o ně, případně i o své rodiče. Mnozí se také musejí vyrovnávat se ztrátou blízkých a známých nebo jim pomáhají řešit existenční nouzi. To vše zvyšuje stresovou zátěž a bude žádoucí, aby se firmy zabývaly i těmito problémy.

Společnost Accenture například vytvořila projekt Mental Health, který pomáhá řešit psychické problémy zaměstnanců za pomoci nejvyspělejších technologií i jejich kolegů. Zahrnuje bezplatné a přísně důvěrné poradenské psychologické služby dostupné všem zaměstnancům i jejich blízkým příbuzným,“ uvedla Šárka Vránová ze společnosti Accenture.

Příspěvky na pojištění zaměstnanců

Roste i zájem o příspěvky zaměstnavatelů na pojištění včetně sjednávání hromadných pojistných smluv, což jednotlivcům pomůže dosáhnout na lepší podmínky, například u životního nebo důchodového pojištění. Kromě lepších cenových podmínek tak mohou třeba starší zaměstnanci dosáhnout u životního pojištění na plnění i v těch případech, kdy by na to vzhledem k věku a zdravotnímu stavu již nemuseli mít nárok.

Stravenky stále na špici

Podle údajů z pracovního portálu Profesia.cz zůstávají nejčastějším benefitem stravenky, které získává více než 46 procent zaměstnanců. V některých oborech je zastoupení tohoto benefitu ještě výrazně vyšší – v bankovnictví 70 procent, ve farmaceutickém průmyslu 67 procent, v zákaznické podpoře 62 procent, ale například ve službách jen 22 procent či v oblasti cestovního ruchu a gastronomických služeb pouhých 17 procent.

V žebříčku nejčastěji poskytovaných benefitů se dále vyskytují nápoje zdarma (34 procent), flexibilní pracovní doba (33 procent), home office (30 procent) a mobilní telefon pro soukromé účely (29 procent).

„Oproti loňsku se ale v tomto roce snížil podíl zaměstnanců, kteří nějaké benefity od zaměstnavatelů získávají. Zatímco od roku 2016 až do loňska klesal počet zaměstnanců, kteří nemají žádné benefity – a to konkrétně z 23 procent na 13 procent, - letos jejich podíl vzrostl na 20 procent,“ dodal Michal Novák.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků