Hlavní obsah
Ilustrační snímek Foto: Profimedia.cz

Klienti se přesouvají do onlinu, velké banky zavírají pobočky

Pandemie koronaviru mění zvyklosti bankovních klientů, čím dál více se z návštěv kamenných poboček přesouvají do online prostředí. Roste především využívání různých mobilních aplikací. Některé banky musely snížit počet svých poboček či omezit jejich otevírací dobu.

Ilustrační snímek Foto: Profimedia.cz
Klienti se přesouvají do onlinu, velké banky zavírají pobočky

V současné době mají klienti napříč republikou k dispozici necelých 1800 poboček bank, kde mohou řešit své finanční záležitosti. Nejlépe jsou na tom pochopitelně klienti těch největších (Česká spořitelna, ČSOB, Komerční banka), svou pobočku najdou prakticky „na každém rohu”.

Šíření nemoci covid-19 a s ním související vládní opatření měly vliv i na chování klientů. Mnozí z obav před nákazou raději návštěvu pobočky vynechali a své finance řešili online. „Návštěvnost poboček se během probíhající pandemie především kvůli omezení pohybu snížila z 34 tisíc návštěv měsíčně v únoru na přibližně 11 tisíc návštěv v dubnu,” uvedla pro Právo mluvčí Air Bank Jana Pokorná.

Podle vyjádření mluvčí Monety Zuzany Filipové banka zaznamenala především rušení již dohodnutých schůzek s bankéři, což si vysvětlují právě obavami z nákazy. Od počátku září sledují pokles návštěvnosti svých obchodních míst i v mBank. V menší míře navštěvují pobočky také například klienti Creditas, ČSOB, Fio banky a dalších.

Mobilní bankovnictví na vzestupu

Na druhou stranu je ale třeba zmínit, že Češi se do online bankovního prostředí ve velké míře přesouvali už před koronakrizí, ta ale jejich zájem o digitální bankovnictví ještě zvýšila, což potvrzují i samy banky.

„Až 85 procent klientů deklaruje svůj zájem řešit bankovní záležitosti online. Podíl úkonů, jež si klienti skutečně sami řeší online, dlouhodobě roste. Koronavirový šok tento trend mírně podpořil. Nejsilněji pak roste podíl klientů, kteří užívají mobilní bankovnictví,” uvedla pro Právo Petra Kopecká z Raiffeisenbank.

„Trend, kdy se klienti stále více přesouvají do digitálního prostředí, ještě urychlil příchod pandemie koronaviru. Mobilní bankovnictví využívá o třetinu více uživatelů než v předchozím roce a počet online transakcí se meziročně zvýšil o 42 procent," přiblížil situaci v ČSOB mluvčí Patrik Mádle.

Výrazný nárůst využívání různých mobilních bankovních aplikací zaznamenávají prakticky všechny banky. „Růst jsme zaznamenali i u mobilního bankovnictví, například za měsíc červen vrostl meziročně počet aktivací Smart Bankingu o 12 procent," uvedl pro Právo Petr Plocek z UniCredit Bank.

Senioři online

Banky zaznamenaly i zvýšený zájem o používání různých digitálních bankovních služeb i u starší generace, která patří mezi koronavirem nejvíce ohroženou skupinu.

„Sledujeme nárůst využívání online služeb KB a to včetně klientů věkové skupiny 65+. Aktuálně si svůj účet z bezpečí a pohodlí domova obsluhuje více než 12 tisíc seniorů. Již od loňského jara sledujeme také zvýšený zájem o platby kartou u klientů věkové skupiny 65+. Během opatření proti koronaviru v 1. pololetí 2020 se užívání karet dále zvýšilo. Dlouhodobě tak roste i počet plateb kartou na internetu, například u věkové skupiny 65+ je meziroční růst více než 30 procent, v průběhu dubna až června byl dokonce téměř 40procentní," doplnil pro Právo Michal Teubner z Komerční banky.

„Zhruba každý třetí z našich klientů, který před pandemií preferoval hotovost, začal v průběhu jara platit kartou a využívat digitální bankovnictví. Třetina z této skupiny klientů je přitom starší 60 let," potvrdil i Filip Hrubý z České spořitelny.

Nárůst využívání digitálních kanálů u starších zákazníků, kteří je jinak příliš nevyužívají, zaznamenali v posledních měsících i v UniCredit Bank.

Pobočky zavírají velké banky

Optimalizovat svou pobočkovou síť se rozhodly především banky s největším počtem obchodních míst. Například Komerční banka uzavřela pětinu svých poboček. „V souvislosti s koronavirovou krizí Komerční banka urychlila některé kroky původně plánované na pozdější období. Ke konci srpna jsme ukončili činnost 64 menších poboček. Počet provozovaných obchodních míst tak je nyní 241," uvedl Teubner.

„V letošním roce jsme dosud uzavřeli zhruba 35 poboček. Není vyloučeno, že v následujících 12 měsících přistoupíme k uzavření dalších zhruba 20 poboček, u nichž zájem klientů klesl pod provozně únosnou míru a pohybuje se v řádu nižších jednotek klientů za hodinu,” přiblížil Hrubý situaci v České spořitelně, která má v současnosti 440 poboček.

Čtyři pobočky letos uzavřela i ČSOB, v příštím roce plánuje současný počet 198 míst snížit o zhruba dalších deset.

Banky pochopitelně dbají na zvýšená hygienická opatření, chrání jak své zaměstnance, tak klienty. K omezení otevírací doby přistupují jen ojediněle.

„Částečně jsme během dubna omezili otevírací doby, už od 4. května jsme se vrátili ke standardu,” uvedla pro Právo Lucie Brunclíková, mluvčí Creditas, která má v současnosti 35 poboček.

„Aktuálně řešíme, zda nezavedeme podobné omezení jako na jaře, tedy uzavření poboček přes poledne a zkrácení otevírací doby. Zatím ale všechny pobočky fungují dle standardní otevírací doby,” uvedl Jakub Heřmánek z Fio banky, která v současnosti disponuje 85 pobočkami.

V UniCredit Bank (banka má celkem 126 poboček) je od 12. října až do odvolání  omezena pracovní doba poboček v Praze, ve Středočeském, Jihočeském, Libereckém, Královéhradeckém, Jihomoravském, Zlínském kraji a na Vysočině. „Tyto pobočky jsou otevřeny mezi 9.00 až 12.00 a 12.45 až 15.00. Ostatní pobočky zůstávají otevřené dle standardní otevírací doby. V případě, že by se situace zhoršila i v ostatních krajích, budeme na to reagovat,” doplnil Plocek.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků