Hlavní obsah

Heslo do banky vás pustí i k úřadům

Právo, Jakub Svoboda

V Česku se v lednu spouští jeden z největších digitalizačních projektů v historii země. Lidé se nově budou moci přihlašovat do systémů veřejné správy i svými hesly do internetového bankovnictví.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Tzv. bankovní identitu začnou využívat nejdříve klienti největších tuzemských bank, v průběhu letošního roku by se měly postupně přidávat i menší ústavy. Ministerstvo vnitra již udělilo akreditaci ČSOB, České spořitelně a Komerční bance.

Přes bankovní identitu získají klienti bank přístup nejen do Portálu občana, ale i k dalším úřadům, se kterými je portál propojený. Podle ministra vnitra Jana Hamáčka (ČSSD) tak miliony lidí získají možnost jednoduchého přístupu k elektronickým službám státu.

Běžným přístupem do bankovnictví se přihlásíte do Portálu občana či systémů Finanční správy
Josef Donát, Rowan Legal

„Běžným přístupem do internetového nebo mobilního bankovnictví se bude možné přihlásit do služeb státu, jako je Portál občana, systémy Finanční správy nebo systému eRecept. Posléze pak přibude možnost přihlašovat se do služeb mobilních operátorů, pojišťoven a dalších soukromých společností,“ popsal Právu partner advokátní kanceláře Rowan Legal Josef Donát, který je expertem na právo v oblasti informačních technologií.

Vnitro počítá s miliony uživatelů

„Proces přihlášení k online službě veřejné správy s využitím přístupových údajů do internetového bankovnictví bude vypadat obdobně, jako když se uživatel přihlašuje k této službě například pomocí eObčanky či mobilního klíče eGovernmentu,“ doplnil pro Právo náměstek ministra vnitra pro řízení sekce informačních a komunikačních technologií Jaroslav Strouhal.

„Počítáme, že projekt bankovní identity by mohl přinést kolem pěti milionů potenciálních klientů online služeb veřejné správy,“ dodal.

Příklad přihlášení bankovní identitou
Člověk se bude chtít přihlásit na Portál občana. Ve webovém prohlížeči si otevře stránku a vybere volbu přihlášení přes tzv. národní bod (server eidentita.cz).
Zde zvolí pro přihlášení bankovní identitu a vybere svoji banku, která mu vydala přístupové údaje do internetového bankovnictví.
Uživatel zadá svoje přihlašovací údaje a ověří svoji totožnost vůči bance, stejně jako když se hlásí do internetového bankovnictví.
Po úspěšném ověření a odsouhlasení s předáním osobních údajů je uživatel přesměrován jako přihlášený na stránky Portálu občana.

Banky mohou novou službu poskytovat od 1. ledna, kdy nabyla účinnosti nová legislativa. „S ohledem na nezbytné technické kroky hlavně na straně státu však budou služby těch bank, které se do projektu zapojují, nabíhat postupně v průběhu prvního kvartálu. Ve vztahu k soukromému sektoru pak během druhého kvartálu,“ upozornil Donát.

Služba je zdarma

Bankovní identitu mohou využívat zdarma všichni klienti bank, kteří mají internetové nebo mobilní bankovnictví, pokud se jejich banka do této aktivity zapojí. „Za přihlášení či ověření totožnosti bankovní identitou občané nebudou nic platit. Stejně tak budou služby zdarma i pro stát. Platit za ně budou pouze soukromé společnosti jako mobilní operátoři či pojišťovny,“ doplnil Donát.

Bankovní identitu bude možné využívat vůči všem portálům státu, které budou napojeny na tzv. národní bod (NIA).

„Dnes jde hlavně o Portál občana či systém eRecept, do budoucna to budou všechny portály státu s online přístupem, tedy třeba i Moje daně. Současně také bude identitu možné využít pro přihlašování ke službám soukromých společností, pokud se to daná společnost rozhodne umožnit,“ uvedl Donát.

Půjde využít také pro online nákupy

Zdůraznil také, že banky nebudou mít přístup k údajům o lidech z těchto portálů. Bankovní domy budou mít nově přístup k tzv. základním registrům, prostřednictvím kterých si mohou za splnění zákonem stanovených podmínek ověřit identitu klienta nebo to, zda jsou jeho informace vedené u banky aktuální.

Co bude možné si vyřídit přes přístupové údaje do internetového či mobilního bankovnictví
informace z katastru nemovitostí (Portál občana)
informace z registru řidičů (Portál občana)
založení datové schránky (Portál občana)
archivace datových zpráv (Portál občana)
výpis bodového hodnocení řidiče (Portál občana)
výpis z živnostenského rejstříku (Portál občana)
výpis z rejstříku trestů (Portál občana)
potvrzení o studiu (Portál občana)
přístup k portálům obcí a krajů (Portál občana)
formuláře v portálu vaší obce (portál vaší obce)
informace o pracovní neschopnosti (eportál ČSSZ)
přehled o důchodovém pojištění (eportál ČSSZ)
daňové přiznání (Daňový portál Finanční správy)
vyřízení živnostenského oprávnění (Portál MPO – JRF)
potvrzení bezdlužnosti (Daňový portál Finanční správy; eportál ČSSZ)
Pozn.: Aktuální seznam připojených portálů a online služeb k tzv. národnímu bodu je zveřejněn na těchto stránkách.

„Nebudou však rozhodně mít přístup k datům v Portálu občana nebo portálu Moje daně. Motivací bank k zapojení do projektu je především posílení vztahu s klienty, kterým mohou díky bankovní identitě poskytovat nové služby s obrovským potenciálem, a také potenciální výnosy z poskytování služby soukromým společnostem,“ vysvětlil Donát.

V budoucnu mají banky služby bankovní identity nabízet rovněž pro přihlášení uživatelů například v e-shopech. „Při použití bankovní identity vůči komerčnímu subjektu se však nepoužije národní bod,“ doplnil náměstek ministra vnitra Strouhal.

„Možnosti jsou opravdu široké – od komunikace se státní správou, s dodavateli energií a služeb až po nákupy na internetu. A navíc zcela zdarma a v pohodlí svého obydlí,“ shrnul výhody bankovní identity expert Komerční banky Jakub Vlček.

Zabezpečení jako v internetbankingu

U jedné banky bude mít klient jednu bankovní identitu, podle Donáta však není vyloučeno, aby ji měl u více bank. „Z hlediska zabezpečení musí banky splnit přísné požadavky stanovené na základě zákona. Jejich plnění ověřuje a kontroluje ministerstvo vnitra. Banky navíc již dnes své systémy včetně přístupových nástrojů velmi dobře zabezpečují, protože musí chránit přístup k financím svých klientů,“ ujistil expert.

V případě podezření na jakékoliv zneužití osobních údajů budou lidé podle Strouhala stejně jako nyní moci kontaktovat banku a požádat o blokaci. „Z pohledu zajištění bezpečnosti systému, předtím, než banka může poskytovat služby bankovní identity, musí projít akreditačním procesem, v rámci kterého se zjišťuje, zda jsou splněny stanovené požadavky pro poskytování důvěryhodné elektronické identifikace,“ zdůraznil náměstek.

Akreditace pro správu systému elektronické identifikace udělilo ministerstvo vnitra mimo projekt bankovní identity i dalším společnostem. První byla společnost První certifikační autorita, druhá akreditace byla pro národní sdružení CZ. NIC. To mj. provozuje službu mojeID, skrze níž se lze už od loňského září na Portál občana rovněž přihlašovat.

Digitální identitu pro přístup k elektronickým službám státu na Portálu občana v současnosti využívá jen okolo půl milionu lidí. Díky letošní nové možnosti přihlašování údaji k internetovému bankovnictví by však počet uživatelů e-Governmentu měl podle expertů začít rychle růst.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám