Výprodeje jsou v plném proudu a mnozí zákazníci k pořízení vyhlédnutého zlevněného zboží využívají možnost koupit ho tzv. na splátky. Oblíbenost tohoto způsobu financování ukázal průzkum společnosti Cofidis, z jehož výsledků vyplynulo, že v minulosti takto nakoupilo více než 60 procent lidí, především pak lidé starší 50 let (80 procent).

Právě leden je v nákupech na splátky rok od roku silnějším měsícem, obzvlášť v případě e-shopů. Podle průzkumu mírně roste i průměrná částka, která aktuálně činí u nákupu zboží na splátky 14 tisíc korun.

Pračky, ledničky, elektronika i nábytek

Ze zboží pořízeného na splátky se na první příčce pomyslného žebříčku umístily výrobky tzv. bílé techniky, jako jsou například ledničky či pračky (38 procent). Lidé takto častěji pořizují i elektroniku, například televize či audio vybavení (34 procent).

Každý pátý oslovený si na splátky pořídil mobilní telefon a zhruba stejný počet i počítač či tablet, každý osmý pak nábytek.

„Očekáváme, že díky zjednodušování a zrychlování celého procesu se financování tímto způsobem brzy začne objevovat i v dalších segmentech zboží či služeb, kde to doposud není běžné. Typicky půjde o optiky, zubní ordinace nebo estetické kliniky,“ uvedl Cyril Křůpala ze společnosti Cofidis.

Rychlost, jednoduchost a soukromí

Čtvrtina lidí je v současnosti při nákupu na splátky nespokojena se složitě psanými smlouvami a nejasnými podmínkami. Zhruba stejný počet lidí považuje dotazy na citlivá data potřebná ke schválení možnosti nakoupit zboží na splátky za příliš velký zásah do jejich soukromí.

Pětina lidí má pak problém s dlouhými dotazníky, náročnou dokumentací a celkovou zdlouhavostí procesu schválení úvěru. „Při standardním nákupu zboží na splátky je v některých případech potřeba vyplnit ručně až padesát informací. Díky novým technologiím, které využívají např. automatické vyplňování údajů o klientovi, lze přitom tento počet snížit na šest, a celý proces tak drasticky zkrátit,“ doplnil Křůpala.

Cena v neposlední řadě

Vedle komfortu, rychlosti a transparentnosti zajímá spotřebitele při nákupu na splátky i cena, tedy výše úroků, a částka, kterou přeplatí proti jednorázové platbě. Důležitá je pro tři pětiny oslovených.

Každý osmý pak vyžaduje dostatečně kvalifikovaný personál, který jim v obchodě dokáže s nákupem na splátky poradit a odpovědět jim na otázky.

Zcela bez výhrad k současné podobě nakupování na splátky je pouze 15 procent Čechů.