Údaje pojišťoven hovoří jasně - o pojištění odpovědnosti je mezi lidmi zájem. A jak potvrdily redakci Práva, s novým občanským zákoníkem očekávají v dohledné době nárůst počtu smluv.

Od 1. ledna 2014 se například nově zohledňuje nehmotná újma. Dosud platilo, že u nehmotné újmy byl postižený finančně odškodněn jen v krajních případech, přednost měla třeba omluva. Nový občanský zákoník naopak bude upřednostňovat satisfakci v penězích, což bude v praxi znamenat značný nárůst výše škod.

„Je to správná cesta, poškození by neměli doplácet na škody, které jim způsobil někdo jiný. A pokud nebude viník škody pojištěn, bude muset škodu uhradit ze svého. Proto očekáváme významný nárůst zájmu o odpovědnostní pojištění, případně navýšení limitů pojistného plnění,“ upozornil Právo na přicházející změny Michael Neuwirth z pojišťovny Kooperativa.

Podle údajů pojišťoven mají pojištění odpovědnosti uzavřeno desítky až stovky tisíc klientů. Například v Kooperativě aktuálně registrují 415 tisíc smluv. „V roce 2012 klienti uzavřeli 60 tisíc nových smluv, v roce 2013 to již bylo 65 tisíc smluv,” upřesnil pro Právo Milan Káňa, tiskový mluvčí Kooperativy. Také v České pojišťovně mají tento typ pojištění uzavřeny stovky tisíc klientů.

Pár stovek ročně pokryje i miliónové škody

Pojištění odpovědnosti za škodu kryje jak škody, které člověk způsobí v běžném občanském životě, tak škody způsobené v zaměstnání.

„„Mezi nejčastější škody z občanské odpovědnosti patří vytopení souseda ať už špatně uzavřeným kohoutkem nebo prasklou hadicí od pračky. Z pojištění odpovědnosti z výkonu povolání suverénně vedou škody způsobené na dopravním prostředku zaměstnavatele, konkrétně nacouvání do překážky, poškrábání nebo promáčknutí auta, způsobení dopravní nehody, ale také natankování nesprávného paliva,“ uvedl pro Právo Jan Šepek z ČSOB Pojišťovny.

Naprostá většina pojišťoven nabízí oba typy pojištění odpovědnosti jako samostatné produkty, můžete si je uzavřít i v jedné smlouvě. Mnozí klienti si pojištění odpovědnosti sjednávají také jako připojištění k pojištění domácnosti, v tomto případě je pojistné vyjde levněji, než kdyby ho sjednali samostatně.

Příklady běžných škod v občanském životě
  • pád omítky, střešní krytiny nebo sněhu z domu na osobu či stojící auto
  • pád chodce na zasněženém neuklizeném chodníku, jehož vlastníkem je pojištěný
  • vytopení nebo vyhoření sousedova bytu
  • dopravní nehoda zaviněná při jízdě na kole
  • škoda způsobená jízdou na koni
  • zranění osoby nebo zvířete psem
  • škoda způsobená dětmi třetím osobám, například rozbití zboží v obchodu
  • škoda způsobená studentem na praxi nebo stáži
Příklady škod vzniklých při výkonu povolání
  • záměna nafty místo benzinu při tankování do služebního vozu
  • zavinění dopravní nehody při řízení služebního vozidla
  • rozlití kávy nebo vody, která poničí klávesnici služebního počítače
  • chybné zaúčtování materiálu v účetnictví
  • poškození strojního zařízení na pracovišti
  • škoda na zdraví třetí osoby vzniklá neoznačením výkopu na staveništi
Zdroj: ČSOB Pojišťovna

Výše pojistného se odvíjí od nastavených pojistných limitů. U pojištění odpovědnosti občana si klienti nastavují celkový limit, případně sublimity u škod na zdraví, na majetku či u finančních škod. Pohybují se řádově v miliónech korun. V případě pojištění odpovědnosti zaměstnance jsou to statisíce korun.

Kromě ČSOB Pojišťovny, která u pojištění odpovědnosti občana vyžaduje spoluúčast klienta 500 korun, ostatní pojišťovny produkt sjednají bez spoluúčasti. V případě odpovědnosti zaměstnance je spoluúčast na pojistném plnění zhruba ve výši 10 - 30 procent.

Roční pojistné se pak v případě pojištění jak občanské odpovědnosti, tak odpovědnosti zaměstnance pohybuje u nejnižších limitů od zhruba 400 do 700 korun.

Každý rok pojišťovny likvidují tisíce škod

Lidé každoročně svou nešikovností způsobí tisíce škod za desítky miliónů korun, přičemž průměrná výše škody se pohybuje kolem desíti tisíc korun. Ovšem výjimkou nejsou ani škody převyšující milión korun.

Například v ČSOB Pojišťovně likvidovali nejvyšší zhruba dvoumiliónovou škodu, kdy kvůli požáru klientova domu došlo i k poškození domu souseda. Pojišťovna Allianz v loňském roce vyplatila 1,3 miliónu korun rakouské lyžařce, která si kvůli srážce se snowboardistou - klientem pojišťovny zlomila v zimním středisku v St. Moritz nohu. Kooperativa řešila nejvyšší škodu ve výši 1,8 miliónu korun, kdy její klient vytopil souseda.

Při řešení pojistných škod vyplývajících z pojištění odpovědnosti není nouze ani o zajímavé a úsměvné případy. „Majitelka psa bydlela v pronajatém bytě v rodinném domku. Psa bohužel nemohla vzít s sebou na víkend a byla nucena uvázat ho ve výběhu u boudy s tím, že se o něj bude po dobu její nepřítomnosti starat majitel domu. Když se vrátila a psa odvázala, pes nadšeně běhal kolem domu a vyskakoval na dveře i okna. Výsledkem jeho radosti bylo značné poškození nových dveří a rámů u nových oken. Škoda byla vyčíslena na 250 tisíc korun,” přiblížila pro Právo pojistnou událost Renata Čapková z České podnikatelské pojišťovny.

I v další netradiční pojistné události figuroval pes. „Do bytu pojištěného se šel představit nastávající ženich, který přišel poprvé. Nikdo z rodiny nevěsty ho ještě neznal. Když se otevřely dveře, vyběhl na něj pes a pokousal ho. Zranění bylo tak závažné, že muž musel být odvezen do nemocnice, byl v pracovní neschopnosti a ještě měl majetkovou škodu na šatech, které pes roztrhal,” uvedl Jan Marek z České pojišťovny.