Živnostenské úřady a ministerstvo pro místní rozvoj (MMR), jež udělují koncese, respektive povolení pro provozování cestovky, jsou proti tomu bezradné.

„Je běžné, že někdo podniká neúspěšně, ale další ,jeho‘ firmu zakládá blízký rodinný příslušník nebo přítelkyně. S tím ale v rámci zákona toho moc nenaděláme. Pokud má oficiální předkladatel všechny doklady v pořádku, tak koncesi dostane,“ řekl Právu ředitel odboru cestovního ruchu na ministerstvu pro místní rozvoj Aleš Hozdecký.

Podle něho úřad nesmí vést seznam osob, které stojí za opakovanými krachy. „To by bylo něco jako černá listina, a to nesmíme. Kolik lidí takto koná, proto nevíme,“ dodal Hozdecký.

Jde přitom o desítky vykutálených podnikavců, kteří vyberou peníze a pošlou někam lidi, i když už CK balancuje na hraně bankrotu, a spoléhají na to, že se o klienty, které nechali někde v tramtárii, postará pojišťovna nebo stát.

Identifikovat osoby, které pokládají cestovky jednu za druhou, se už několik týdnů snaží občanské sdružení Krachy cestovek.cz. „Případy, kdy podnikatelé připravili klienty o peníze opakovaně, v různých firmách, nejsou ojedinělé. Opakují se často jména tureckých majitelů, jednatelů, ředitelů,“ stojí ve zprávě, kterou sdružení Právu poskytlo.

Změnil si jméno

Například Kaisí Hanáfí figuroval v padlých CK Club Nirvana, Bravo Holidays, Happy Days Travel, Oasis Tour, Atlantis Airways, Fly Joy. Změnil si jméno na Klaudiusz Kaiser-Helman a pod tímto jménem přivedl ke krachu CK Relax Max Tour.

Nebo turecký podnikatel Devrim Aknar pracoval do roku 2007 jako ředitel hned dvou cestovních kanceláří – Detur a I’m Travelling. O rok později založil firmu Sede, která vystupovala pod staronovým obchodním názvem Detur.

Když si v září 2007, tedy pár týdnů po krachu obou cestovek, Aknar založil novou cestovku, problém v tom neviděl. Kdyby byl společníkem či jednatelem zkrachovalé CK, zákon by mu neumožnil podnikat znovu v oboru, hájil se tehdy, on prý byl jen ředitelem. Po cestovkách zůstaly dluhy 36 miliónů korun a zhruba tisíc poškozených klientů.

Už začátkem května 2007 se přitom Aknarova manželka Stanislava stala jednatelkou a majitelkou cestovní agentury Marine Tour, která se od října téhož roku stala i cestovní kanceláří. Specializuje se, jak jinak, na Turecko a Řecko.

V ruletě za peníze lidí, kteří si je našetřili na dovolenou, ale nechybějí ani Češi. „Například Ivan Breznen, funkcionář asociace cestovních kanceláří, byl u krachů CKM, CK Travela či Čechie – České cestovní společnosti,“ dodávají Krachy cestovek.cz.

Ministerstvo chystá novelu

Z letošních pádů CK je už MMR nervózní. „Chystáme technickou novelu zákona o cestovním ruchu. Zatím k tomu chybí očekávaná směrnice z Bruselu, ale v kontextu našich kauz je třeba bez ohledu na to novelu připravit. Zákon zpřesníme tak, aby nemohlo docházet k dvojím právním výkladům, co se týče pojistného plnění v případě bankrotu cestovky,“ sdělil Právu Hozdecký.

Podle něho je třeba zabránit pochybnostem v zákoně, které vedou k tomu, že pojišťovny někdy lidem neproplatí vše s odůvodněním, že limit byl nízký.

„Povinností pojišťoven bude plnit na sto procent. Je na pojišťovně, aby při uzavírání smlouvy s CK dobře odhadla ekonomickou bilanci cestovky. V případě, že se s CK a pojišťovnami nedohodneme, krytí nebude přes pojišťovny, ale přes garanční fond v bance, do něhož budou cestovky povinně přispívat,“ dodal.