Například na webovém srovnávači, jemuž dal ČTÚ licenci, se dostanete jen ke standardním slevovým akcím, jež si každý může najít sám. Na výhody, jaké mají korporátní zákazníci, přitom běžný uživatel nemá šanci dosáhnout.

ČTÚ nespěchá ani s vytvořením podmínek pro tzv. virtuální operátory, kteří by poskytovali služby na sítích pronajatých od mobilních operátorů. Odborníci si od toho slibují zvýšení konkurence a větší tlak na pokles cen. Žádná taková firma se ale dosud nedokázala s tuzemskými operátory o vstupu do jejich sítě dohodnout a ČTÚ zatím nemá nástroj, jak je k tomu přimět.

Propastný rozdíl proti zahraničí

Kvůli zhoršující se finanční situaci obyvatel se zhoršuje i jejich platební morálka, a tak často faktury za mobil prostě nezaplatí. Operátoři pak dlužné peníze vymáhají exekucemi.

„Množství pohledávek se od loňska výrazně nezměnilo, došlo však k určitému zhoršení jejich vymahatelnosti. S největší pravděpodobností na to má vliv zhoršená ekonomická si- tuace v České republice,“ uvedl Ctibor Jappel z tiskového oddělení Telefóniky. A na neplatiče T-Mobile je podle mluvčí Martiny Kemrové uvaleno kolem dvaceti tisíc exekucí.

Operátoři argumentují pouze procenty, o něž zlevňují, a svými reklamními akcemi. Jenže cenová základna je na tuzemském telekomunikačním trhu o hodně vyšší než u sousedů. Nejen v Německu, kde je kupní síla obyvatel až třikrát vyšší než v ČR, ale i v Polsku lze již pořídit za přibližně 500 až 600 korun tarif s neomezeným počtem minut a esemesek. O tom se může Čechům jenom zdát.

Nejvíce lidí v ČR podle informací operátorů využívá tarify do 400 korun, tedy jen mírně levnější než neomezené tarify v zahraničí. A co nabízejí? U Vodafonu je to v této cenové kategorii 50 volných minut a 50 SMS a u Telefóniky 80 minut, což je proti zahraničí propastný rozdíl.

Operátoři přesto trvají na tom, že ceny za jejich služby klesají. „Ceny se meziročně snižují o přibližně 10 procent,“ sdělila Kemrová. Operátoři také argumentují, že jejich ceny jsou ve skutečnosti mnohem nižší, než se může v porovnáních zdát. Odvolávají se na promoakce, v nichž lze získat minuty či SMS na omezenou či neomezenou dobu zdarma, i na to, že u některých tarifů lze v určitou dobu volat ve vlastní síti bezplatně.

Výhodnější tarifikace hned tak nepřijde

Neustále přemýšlet a kontrolovat čas, zda už mohu volat zdarma, je pro zákazníka únavné. Vzdálena je také v Česku zřejmě ještě doba, kdy operátoři budou účtovat po sekundách hned od začátku hovoru. Tuto možnost už přitom nabízejí operátoři na Slovensku i v Maďarsku.

Naproti tomu v ČR si operátoři ihned po spojení hovoru naúčtují celou minutu, i kdybyste mluvili třeba jen pět sekund. Zvýhodnění tarifikace operátoři nechystají.

„Zatím to neplánujeme a soustředíme se na přípravu propozic s neomezeným voláním,“ uvedla Kemrová. Podobně odpověděl i Ctibor Jappel z Telefóniky.