Hlavní obsah
Ilustrační foto. Foto: Smartwings Group

Zbytečně riskovali, soudí expert o letu Smartwings s jedním motorem

Dopravní letadla dokážou s jedním motorem v nouzi letět tři až čtyři hodiny. Bývá ale dobrým zvykem přistát co nejdříve tam, kde to jde, aby se tak předešlo kritické situaci při případném selhání druhého motoru, potvrdil Novinkám expert na letectví Tomáš Soušek. Nastínil ale i možné důvody, proč se piloti Smartwings k riskantnímu kroku při letu z Řecka do Prahy rozhodli.

Ilustrační foto. Foto: Smartwings Group
Zbytečně riskovali, soudí expert o letu Smartwings s jedním motorem

„Je pravda, že pokud o jeden motor přišli, tak nemají žádnou zálohu. Nevím přesně, jaká byla příčina poruchy toho jednoho motoru, ale mohla by se projevit i na tom druhém. Takže pokud na jeden zbytečně dlouho letí, mohla by nastat opravdu kritická situace. Bývá proto dobrým zvykem, že se s tím letadlem přistane, kde to jde. Pokud letěli někde od Egejského moře, tak to je podle mě opravdu vzdálenost zbytečně velká,“ uvedl Tomáš Soušek, odborník na leteckou dopravu a redaktor časopisu Letectví a kosmonautika.

„Chápu, že je to pro tu společnost zdržení a komplikace, pokud třeba nemají na zemi nasmlouvané techniky,“ dodal.

Ilustrace letu Smartwings QS-1125

Foto: Mapy.cz

Upřesnil, že letadla jsou na to stavěná, mohou na jeden motor letět a přistát, piloti jsou na to cvičení. Pokud motor vypadne někde nad oceánem, kde není možné  přistát, mohou podle certifikace na jeden motor letět maximálně tři až čtyři hodiny. Proto se při letu nad oceánem nebo nad pouští musí podle těchto norem stále držet v doletu tři nebo čtyři hodiny daleko od záložního letiště.

Na tom, jak je kvalitní pilot, podle něj v případě letu s jedním motorem nezáleží. Rozdíly mohou být třeba ve výcviku přistání za špatného počasí, ale to není ten případ.

S jedním motorem letělo ve čtvrtek přes dvě hodiny letadlo Smartwings Boeing 737-800 při letu QS-1125 z řeckého ostrova Samos do Prahy. Na palubě bylo 170 lidí.

Případ podle České televize už prošetřuje Úřad civilního letectví (ÚCL). Jeho ředitel David Jágr prohlásil, že jsou postupem pilotů šokováni, a případ označil za bezprecedentní. Podle úřadu předpisy požadují přistání na nejbližším vhodném letišti a taková byla na cestě mezi Samosem a Prahou nejméně tři.

V pondělí mluvčí úřadu Vítězslav Hezký uvedl, že let byl nestandardní, zda šlo o porušení předpisů, ale zatím neřekl, protože věc se prošetřuje.

Tomáš Souček případné porušení předpisů komentovat nechtěl.

EASA: Je to na pilotovi

Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) nezaujala k případu konkrétní postoj, její vyjádření se omezilo na obecné konstatování, že neexistuje pravidlo, že pilot musí přistát na prvním vhodném letišti, neboť není snadné jasně identifikovat, jaké letiště je vhodné.

„Je tu velké množství proměnných, které je třeba vzít v úvahu při určování, které letiště je ,vhodné‘ v konkrétních případech (např. přesný stav stroje, dostupnost a vybavení blízkého letiště, povětrnostní podmínky v oblasti letu a blízkého letiště atd.). Rozhodnutí je proto na pilotovi, který stroj řídí, s přihlédnutím k provozní příručce. Rozhodnutí, které letiště je vhodné, se může u jednotlivých pilotů lišit, aniž by to znamenalo ohrožení bezpečnosti letu,“ napsalo Novinkám oddělení komunikace EASA.

Neprofesionální, říká rakouský pilot

Posádka si za své jednání vysloužila kritiku i v zahraničí. „Nikdy bych si nemyslel, že by se evropská posádka při poruše motoru mohla zachovat tak neprofesionálně. Mělo by se došetřit, zda k tomu piloty vedl tlak ze strany managementu,“ cituje rakouský letecký magazín Austrian Wings nejmenovaného pilota.

„Ačkoliv se cestujícím v tomto případě nic nestalo, má tato událost ošklivou pachuť,“ uvedl další pilot letounu A320.

Dopravce bezpečnostní pochybení odmítá s tím, že posádka postupovala v souladu s bezpečnostními i provozními předpisy. Podle mluvčí společnosti Vladimíry Dufkové je velitel letadla zkušeným pilotem a posádka měla situaci po celou dobu pod kontrolou.

„V souladu s platnými předpisy probíhá vyhodnocení průběhu letu, což je v těchto případech obvyklý postup,“ uvedla.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků