Hlavní obsah

Ústecký dopravní podnik končí s autobusovou dopravou

– ÚSTÍ NAD LABEM
Právo, Rudolf Prchal

Ředitel Dopravního podniku Ústeckého kraje (DPÚK) Pavel Knecht ve čtvrtek potvrdil, že se tato firma stala obětí "atentátu na její ústavní práva" a proto 8. září končí s autobusovou dopravou v regionu. Dopravce, který bude do 8. září zajišťovat provoz většiny autobusových linek v regionu, má dlouhodobé ostré spory s vedením Ústeckého kraje.

Článek

Právě jeho politikům přičítá firma hlavní vinu za to, že její autobusy přestanou jezdit. Kraj rozhodnutí podniku nechce komentovat. Linky po DPÚK převezme ČSAD Česká Lípa.

DPÚK již počátkem srpna převedl na ČSAD Česká Lípa většinu ze svých 400 řidičů. Ještě před několika lety byly obě společnosti součástí jedné - ČSAD Bus Ústí nad Labem. Právě ČSAD Česká Lípa bude od 9. září provozovat téměř 200 linek, kam vypravoval spoje DPÚK.

Českolipská firma nyní narychlo sháněla čtyři stovky autobusů, aby mohla začít provozovat dopravu od 9. září. Dopravce vyhrál výběrové řízení na nástupnictví po DPÚK s cenou 27,50 koruny na kilometr. Smlouvu má do konce roku s jejím možným prodloužením do 1. června 2007.

DPÚK se dostal do sporů s vedením Ústeckého kraje, protože na letošní rok navrhla Ústeckému kraji na dotovaných spojích cenu 39 korun za kilometr. Z té asi 14 korun zaplatí cestující, zbývající peníze měl doplatit dopravci kraj. Ten s tím ale nesouhlasil a s dopravcem k 1. květnu rozvázal smlouvu. Knecht tvrdí, že se tak stalo protiprávně. Kraj navíc uvedl důvod, který podle DPÚK není pravdivý - že je provoz autobusů DPÚK příliš drahý. Kvůli sporu na začátku srpna v regionu čtyři nejezdila řada autobusových spojů.

"DPÚK končí proto, že se jej hejtman kraje Jiří Šulc (ODS) rozhodl protiprávně zlikvidovat tím, že mu nejprve přestal za služby platit a poté mu nařídil jezdit jen od 8. srpna do 8. září," uvedl ve čtvrtek Knecht. "Podnikatelské rozhodnutí DPÚK bych nechtěl komentovat. Pro kraj je důležité, že od 9. září má zajištěného náhradního dopravce," konstatoval ve čtvrtek náměstek hejtmana Petr Fiala (ODS).

Už došlo i na vrchnostenské nařízení

Ústecký hejtman přikázal 8. srpna dopravci takzvaným vrchnostenským nařízením, že spoje na ztrátových linkách musí provozovat až do 8. září. O prázdninách ale nejezdily školní autobusy, a tak se na ně vrchnostenské nařízení nevztahuje. Otázku, kdo bude mezi 4. zářím a 8. zářím dopravovat v kraji děti do školy, kraj zatím s dopravcem řeší. Pokud dopravce odmítne spoje vypravit, kraj mu to s největší pravděpodobností přikáže jako na začátku srpna.

Podle Knechta ještě nebylo ani pravomocně rozhodnuto o platnosti či neplatnosti výpovědi, kterou kraj dal tomuto dopravci. Řešit by to měl soud. "Podali jsme totiž žalobu na určení právního vztahu a práva. V případě veřejnoprávních smluv nelze veřejnoprávní smlouvu vypovědět jako běžnou obchodní smlouvu", doplnil pro Právo mluvčí DPÚK Marek Ženkl.

Současně doposud nebylo vyřešeno trestní oznámení, které podal DPÚK na představitele kraje a nebylo ani rozhodnuto o vyrovnání za zrušení smlouvy s DPÚK. Pokud by návrh na vyrovnání ze strany kraje byl pro DPÚK nepřijatelný a kraj by neakceptoval protinávrh DPÚK, tak by o jeho výši musel opět rozhodnout soud.

Reklama

Související články

Ústecký kraj čeká v úterý dopravní kolaps

Cestování po Ústeckém kraji bude v úterý více než komplikované. Ten, kdo nemá auto, se zřejmě jinak než vlakem nikam nedostane. Dopravní podnik Ústeckého kraje...

Ústecký kraj nařídil dopravci jezdit

Ústecký krajský úřad nařídil v pondělí večer Dopravnímu podniku Ústeckého kraje (DPÚK) zachovat provoz spojů, který dopravce přerušil 1. srpna. Zastavení...

Výběr článků

Načítám