Článek
Poklidné zářijové nedělní odpoledne nabralo na okraji Prahy dramatický konec. Pilot, ročník narození 1979, si vzal na palubu ultralightu Bristell NG5 LSA svou matku. Stroji se už při startu soustavně pootevíral a zase zavíral kryt kabiny, žádnou technickou závadu na něm ale inspektoři nenašli. Novinkám to potvrdil Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN).
„Vyslechli jsme i piloty, kteří nehodu pozorovali. Na dráze byli nějací Švýcaři. Ti zachytili komunikaci, v níž pilot říkal, že má problémy s kabinou. Tím se celý ten příběh trvající lehce přes padesát vteřin nese,“ uvádí pro Novinky zástupce ředitele ÚZPLN Josef Bejdák, který má jako inspektor případ z Letňan na starosti.
Při samotném vzletu se letoun ocasní část dotkl travnatého povrchu dráhy, pak se odrazil, letadlo následně tvrdě dopadlo zpět na dráhu a po odskoku pilot pokračoval v odletu a následně ve stoupání. V této fázi letu navíc pomocí rádia dispečerovi letňanského letiště oznámil, že má problémy s krytem kabiny.
„Vzniklou kritickou situaci pilot nesprávně řešil rozhodnutím o okamžitém návratu na letiště,“ uvádí ÚZPLN v Rozboru leteckých nehod a incidentů za 3. čtvrtletí roku 2025.
„Ze záznamu Řízení letového provozu víme, že v momentě, kdy letadlo začalo točit poslední zatáčku směrem zpět k letišti, bylo asi 120 metrů nad terénem. Také víme, že pilot žádal věž, aby měl volno a že se chce okamžitě vrátit,“ upřesňuje Bejdák.
Mírné stoupání po vzletu přešlo rychle do strmého stoupání. Stroj se ovšem v malé rychlosti dostal do vývrtky a z výšky zhruba sto metrů nad zemí dopadl do lesíku poblíž ulice Toužimská.
„Stačilo by, pokud by pilot pokračoval v rovném letu ještě jeden až dva kilometry. Nad poli za Prahou se mohl v klidu otočit a vrátit se na letiště,“ domnívá se Bejdák.
Poslední naděje na záchranu
„Posádka utrpěla zranění, kterým na místě nehody podlehla,“ konstatuje dále rozbor, podle něhož měl pilot nedávnou praxi v létání. V kritické chvíli nepoužil nouzový padák, policejní pyrotechnici po nehodě museli zlikvidovat odjištěnou patronu, jež slouží k jeho aktivaci.
Právě padák ovšem mohl být pro posádku Bristellu poslední nadějí na záchranu.
„Pokud by pilot byl mentálně připravený na použití záchranného balistického padákového systému, tak kdyby ho během pádu použil, letadlo se mohlo srovnat, dopad mohl být jiný a mohli to přežít,“ domnívá se manažer z ÚZPLN s tím, že tuto věc konzultoval i s výrobcem padáku.
Nicméně tuto záležitost v rozboru leteckých nehod ÚZPLN nijak nezmiňuje ani nijak víc nerozebírá. Firma na svém webu tvrdí, že aktivace padáku trvá zhruba 1,5 - 3 vteřiny. Musí se v tomto čase zohlednit i chvíle, během které pilot hledá a tahá za páku, která padák vystřeluje.


