Hlavní obsah

Schillerová: Ke Smartwings nelze přistupovat jinak než k ostatním

Novinky, ČTK, bož

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

K letecké skupině Smartwings, pod kterou patří i ČSA, nelze přistupovat jinak než k ostatním firmám. Uvedla to ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) v reakci na inzerát, který si společnost zaplatila v pátečních vydáních českých deníků. V něm se společnost odvolává na to, že pomoc od státu dostaly letecké společnosti v některých jiných státech, zatímco Smartwings nikoliv. Společnost přitom usiluje o pomoc i v Maďarsku.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO)

Článek

Firmě se nelíbí, že se vláda zdráhá jí poskytnout překlenovací úvěr nebo záruky za něj. V minulých týdnech uvedla, že potřebuje pomoc od státu, a to formou půjčky nebo garance za komerční úvěr.

Schillerová novinářům řekla, že konkrétní podoba pomoci společnosti není zatím na stole a že si neumí představit, že by vláda šla do Parlamentu se státní zárukou jen pro jednu společnost.

„To si skutečně neumím představit a v tuto chvíli není na stole žádná konkrétní podpora,” uvedla. Zdůraznila současně, že věc si vzdalo na starost ministerstvo průmyslu a obchodu.

Schillerová nepodporuje státní záruky pro Smartwings, firma je překvapená

Ekonomika

„Proč Česká republika váhá s poskytnutím překlenovacího úvěru nebo záruky za něj pro letecké společnosti Smartwings a ČSA? Pokud by existoval podpůrný program pro velké firmy typu Smartwings, přihlásíme se do něj. Žádný takový program neexistuje,” píše se v celostránkovém inzerátu, který v pátek otisklo několik deníků.

Zástupci vlády včetně premiéra Andreje Babiše (ANO) a ministra průmyslu, obchodu a dopravy Karla Havlíčka (za ANO) v uplynulých týdnech připustili možnost pomoci, podle nich jde o strategický podnik. To však zpochybňuje řada ekonomů.

„Smartwings ani ČSA nejsou strategickou firmou. Tou by čistě teoreticky v extrému mohla být Alitalia, která v Itálii zajišťuje vnitrozemskou dopravní obslužnost. To není náš případ a není ani žádná strategická destinace, kam bychom se nedostali s jinou společností,” uvedl například hlavní ekonom skupiny Natland Petr Bartoň.

Ministryně Schillerová navíc v neděli uvedla, že státní záruku pro dopravce nepodporuje. Případnou pomoc státu kritizovala i opozice nebo odbory, podle nichž o strategickou firmu také nejde.

Buzz od Ryanairu plánuje charterové lety z Česka, může nahradit Smartwings

Ekonomika

Kromě inzerátů v novinách skupina Smartwings také investovala do webové kampaně na webu SOS.smartwings.com a internetové reklamy.

V případě, že by Smartwings nepřežily, jejich linky z Prahy by podle sdělení svého šéfa mohly převzít irské aeorolinky Ryanair. Charterové linky by potom mohl pokrýt přepravce Buzz, který patří rovněž Ryanairu.

„Buzz vede pokročilá jednání s klíčovými operátory a skupinou Ryanair, aby rozšířil své služby z Prahy o další destinace v Řecku, Turecku, Itálii, Španělsku, Portugalsku a severní Africe na léto 2021,” uvedl generální ředitel Buzz Michal Kacmarczyk.

Reklama

Související články

Smartwings chtějí od státu 900 milionů korun

Letecká skupina Smartwings žádá stát, aby jí poskytl půjčku nebo garanci ve výši 900 milionů korun. Uvedl to server Lidovky.cz. Další zhruba miliardu korun by...

Výběr článků

Načítám