Hlavní obsah

Ropa stojí stejně jako před šesti lety, benzín je ale o devět korun dražší

Právo, Martin Procházka

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Čeští motoristé kroutí hlavou. Zatímco mohou denně číst zprávy o tom, že cena ropy na světových trzích klesá na mnohaletá minima, s cenou benzínu je to úplně jinak.

Foto: Luděk Fiala, Novinky

Článek

Během minulého týdne se ropa dostala na nejnižší hodnoty od února 2009. V té době ale stál nejprodávanější Natural 95 kolem 24 korun, nyní se za něj podle společnosti CCS platí v průměru 32,82 Kč, tedy asi o devět korun více. Cena tak stoupla o téměř 40 procent. Nafta v současnosti stojí v průměru 30,69 Kč, v únoru 2009 se za ni platilo méně než 25 korun.

Důvodů pro tak radikální rozdíl v koncových cenách pro motoristy je podle analytika společnosti Colosseum Borise Tomčiaka celá řada, hlavními jsou ale daně, kurz koruny a marže pumpařů.

KOMENTÁŘ DNE:

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

Zatímco v roce 2009 stál dolar v průměru méně než 20 korun, nyní se prodává za přibližně 24,30 Kč.

„V roce 2010 byla zvýšena spotřební daň na benzín i naftu o korunu za litr. To s připočtením DPH znamená navýšení ceny o 1,20 Kč,“ řekl Právu Tomčiak. U benzínu se nyní platí 12,84 Kč z každého prodaného litru, u nafty je to 10,95 Kč.

Navíc vláda zvýšila daň z přidané hodnoty. Zatímco v roce 2009 byla základní sazba 19 procent, od počátku roku 2013 to je 21 procent. Celkově se podle Tomčiaka daně na ceně benzínu podílejí více než polovinou.

Zásadním důvodem je podle Tomčiaka rovněž dramatické oslabení koruny vůči americkému dolaru, v němž se ropa a ropné produkty obchodují.

Svůj podíl na tom mají i pumpaři

Zatímco v roce 2009 stál dolar v průměru méně než 20 korun, nyní se prodává téměř o pětinu dráž, tj. za přibližně 24,30 Kč.

Posílení koruny vůči dolaru, euru a ostatním měnám se dá očekávat až v příštím roce, kdy by měla Česká národní banka ukončit měnové intervence. Oslabení koruny se na ceně benzínu podle Tomčiaka podílí asi 1,50 Kč za litr.

Svůj podíl na vyšších cenách mají i pumpaři. „Marže distribučních sítí vzrostla od roku 2009 přibližně o jednu korunu. V současnosti jsou marže mírně nadprůměrné, naopak počátkem roku 2009 byly podprůměrné,“ řekl Tomčiak.

V současnosti si na litru pohonných hmot prodejci berou asi tři koruny, oproti dvěma korunám v roce 2009 si tedy zvýšili marže o padesát procent. Rostla ale i cena benzínu na burze v Rotterdamu a její zvýšení se na ceně benzínu podílí několika korunami.

Ceny benzínu i nafty v posledních týdnech klesají a tento trend bude pokračovat. „Očekávání jsou optimistická, nafta i benzín budou zlevňovat. Dochází k poklesu cen pohonných hmot na světových trzích,“ dodal Tomčiak. U čerpacích stanic v České republice se to podle něho během příštích dvou týdnů promítne zlevněním až o padesát haléřů za litr. Cena benzínu se tak přiblíží 32 korunám a nafta se bude prodávat na úrovni 30 korun za litr.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám