Hlavní obsah

Třem zlodějům hrozí za nedělní kolaps železnice doživotní exekuce. Škody jdou do závratných částek

Trojice zlodějů, která v neděli krádeží kabelů způsobila obří výpadek železniční dopravy na severu Moravy a dostala do problémů tisíce lidí, bude asi navždy živořit na životním minimu. Škody jdou do milionů a je téměř jisté, že jim soudy nařídí náhradu škody vůči Správě železnic i dopravcům. O tom, že takovou částku někdy splatí, lze pochybovat.

Foto: Pro Novinky Milan Bátor

Lipník nad Bečvou, neděle 2. listopadu 2025. Lidé čekali ve stojícím vlaku přes 3,5 hodiny.

Článek

Všechny dotčené instituce chtějí škodu po mužích, kteří již mají za sebou trestní minulost, vymáhat. Zdaleka přitom nejde jen o materiální škodu, kterou utrpěla Správa železnic a která se pohybuje „jen“ ve statisících.

Daleko větší škodu hlásí dopravci, zejména největší z nich, tedy České dráhy. Těm v koridoru mezi Ostravou a Olomoucí uvízly desítky vlaků.

„Konečnou bilanci zatím nemáme, určitě se ale budeme pohybovat minimálně v milionech. Vezměte si, že jsme museli zaplatit náhradní autobusy, které musely po dobu výpadku jezdit místo vlaků. A museli jsme kvůli dlouhým zpožděním povolat další zaměstnance. Další věc je, že musíme cestujícím vracet jízdné. Některým automaticky, jiní mohou o vrácení požádat do tří měsíců,“ řekl mluvčí Českých drah Filip Medelský s tím, že ve vlacích cestovaly tisíce lidí. Kompenzace se odvíjí podle typu jízdenky.

Všechny tyto náklady budou České dráhy vymáhat po obviněných v trestním, případně následně v občansko-právním řízení.

Činily tak i dříve, a to vždy, kdy k problémům s dopravou došlo cizím zaviněním. „Obecně platí, že veškeré takto vzniklé náklady vymáháme po osobách, které tyto události zapříčinily. Ve značné části případů jsme při vymáhání úspěšní, limitující však může být insolventnost viníků,“ přiznal mluvčí.

A právě to je zásadní kámen úrazu – v případě krádeží na železnicích jde o trestnou činnost, které se dopouštějí v drtivé většině případů lidé z nejnižších sociálních vrstev, kteří nemají ani příjmy z poctivé práce, ani dostatečný majetek. Jejich cílem je získaný materiál prodat ve sběrnách. V případě zavázání k náhradě škody pak tito lidé často zůstávají doživotními dlužníky.

Často jde o osoby s celoživotními kriminálními sklony, jak je tomu i v nejnovějším případě. „Mohu potvrdit, že obvinění již mají trestní minulost. Nejstarší z nich, který byl vzat ve středu do vazby, ji má opravdu bohatou,“ uvedla mluvčí policie Miluše Zajícová. Další dva obvinění jsou podle ní vyšetřováni na svobodě.

Jaká je definitivní úspěšnost vymáhání náhrady škody, kolik peněz se podaří poškozeným institucím vymoci a jaká část zůstane nevymahatelná kvůli finančním poměrům pachatelů, není jasné. „Jde o informace o finančních tocích, které nebudeme zveřejňovat,“ řekl mluvčí Českých drah.

Podobně nekonkrétní byla i mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová. Uvedla, že ročně jsou evidovány vyšší desítky případů krádeží, přičemž asi polovina z nich ovlivní provoz vlaků a způsobí zpožděni, která mohou trvat až několik hodin.

Každá krádež je riziko

„Škody se v takových případech pohybují od řádu desetitisíců až po jednotky milionů korun,“ řekla Friebová s tím, že škodu Správa železnic po vinících vždy vymáhá.

Nejčastěji jsou předmětem krádeží měděné kabely k osvětlení, kabely sloužící k ovládání návěstidel, nové ještě nepoložené kabely nebo kabely k zabezpečovacímu zařízení, které jsou z pohledu bezpečnosti nejzávažnější.

„Obecně platí, že jakákoliv krádež, vandalismus nebo manipulace s částmi železniční infrastruktury významně ohrožuje bezpečnost provozu. Zabezpečovací zařízení na celé síti proto funguje tak, aby se při zjištění jakékoliv chyby na dotčeném místě zastavil provoz do té doby, než bude příčina odhalena a odstraněna,“ sdělila Friebová.

Česká republika má podle ní jednu z nejhustších železničních sítí na světě, a proto se s tímto jevem Správa železnic potýká opakovaně.

„V reakci na tyto činy jsme v minulosti přijali technická a organizační opatření, která mají krádeže ztížit – například změnu způsobu pokládky kabelových tras tak, aby byl přístup pachatelům co nejvíce omezen. Na některých místech máme instalované fotopasti,“ řekla mluvčí.

Související témata:

Výběr článků

Načítám