Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: archív, Novinky

Polsko zůstává evropskou baštou ojetin

Rekordní jeden milion deset tisíc ojetých aut si přivezli Poláci v roce 2019 ze zahraničí, o devět procent více než v roce předchozím.

Ilustrační foto Foto: archív, Novinky
Polsko zůstává evropskou baštou ojetin

„Většinou jde o vozidla stará nebo velmi stará. Průměrná doba jejich užívaní dosahuje 12 let a až 44 procent z nich jsou auta s neekologickým dieselovým motorem, pro které nastaly v západní Evropě těžké časy,“ upozornil portál Onet.pl.

Hlavním problémem poměrně levných ojetých aut, jejichž cena se pohybuje průměrně okolo 20 tisíc zlotých (120 tisíc korun) je jejich technický stav. Pod nablýskanou karoserií se často skrývá motor, který má to nejlepší už dávno za sebou. „Až 80 procent dovezených starých vozidel má přetočený tachometr,“ upozornila Gazeta Wyborcza.

Stočené tachometry? Rekord činí plných 320 tisíc kilometrů

Na polských silnicích podle ní jezdí přivezené ojetiny s podvodně sníženým stavem tachometru o 200 tisíc i více kilometrů. Rekordmanem se stal řidič BMW, jehož vozidlo prošlo „omlazovací kúrou“ o 320 tisíc kilometrů, což prokázala kontrola u Suvalek na východě země. V zemi v roce 2019 zaregistrovali přes 600 tisíc nových osobních aut, ale až 71 procent z nich nakoupily státní pod­niky a instituce a soukromé firmy.

„Vzhledem k poměrně nízkým příjmům může většina Poláků o koupi nového automobilu jen snít. Proto pokud chtějí jezdit, jsou vlastně přinuceni přivézt si ojeté auto ze zahraničí a snášet rizika s tím spojená,“ dodal polský list.

V ČR činí průměr stáří 10,3 roku

Ojetá vozidla se do České republiky dovážejí zejména z Německa, Rakouska a Francie. Podle údajů Svazu dovozců automobilů bylo v ČR loni nově zaregistrováno 177 261 do­ve­ze­ných ojetin, o 0,1 procenta více než za rok 2018. Jejich průměrné stáří dosahovalo 10,3 roku, přičemž podíl vozů starších deseti let činil 51,5 procenta a pětiny z nich dokonce více než patnáct let.

Zastarávání tuzemského vozového parku tedy pokračuje. Karolína Topolová, ředitelka autobazarů AAA Auto, považuje za příznivý fakt, že lidé více než dříve dávají přednost autům s tuzemským původem, u kterých lze lépe dohledat servisní historii, legalitu původu a skutečný počet najetých kilometrů.

Obezřetnost se vyplatí, vždyť podle informací společnosti Cebia je z ojetých aut dovážených do ČR ze západní Evropy, téměř pětina havarovaných a 28 procent z nich opravených po totální škodě.

 Více než třetina má přes 20 let

Od vstupu Polska do Evropské unie v roce 2004 se do něho začal valit obrovský proud ojetin. Podle některých odhadů jejich počet za toto období překročil 15 milionů

To způsobilo, že na polských silnicích jezdí v současnosti nejvíce starých vozidel v EU

Až 34 procent užívaných osobních aut v Polsku je starší 20 let, uvádějí loňské statistiky

Zdroj: Eurostat

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků