Hlavní obsah
Evropským parlamentem ve středu definitivně prošla několik let vyjednávaná nová pravidla pro řidiče kamionů převážejících náklad po Evropě. Foto: Milan Vojtek, Právo

Evropský parlament schválil nová pravidla pro řidiče kamionů a autodopravce

Evropským parlamentem ve středu definitivně prošla několik let vyjednávaná pravidla pro řidiče kamionů v EU. Europoslanci zamítli všechny pozměňovací návrhy, čímž byl balíček přijat a může vstoupit v platnost. Legislativa zavádí minimální dobu odpočinku a maximální dobu jízdy. Naopak se na řidiče nebude vztahovat minimální mzda státu, kterým projíždí.

Evropským parlamentem ve středu definitivně prošla několik let vyjednávaná nová pravidla pro řidiče kamionů převážejících náklad po Evropě. Foto: Milan Vojtek, Právo
Evropský parlament schválil nová pravidla pro řidiče kamionů a autodopravce

Pravidla zavádějí povinnost používat takzvaný tachograf i u nákladních vozidel pod 3,5 tuny. Jedná se o zařízení, které snímá, co se s vozem děje. Zaznamenává například vzdálenost, kterou auto urazilo, jeho rychlost, dobu jízdy i dobu odpočinku řidiče.

Zaměstnavatel také nově musí řidičům zajistit ubytování, aby nemuseli odpočívat a spát v autě, pokud doba jejich povinného odpočinku přesáhne 45 hodin týdně. Každé čtyři týdny se také řidiči budou muset vracet do své domovské země.

Původním impulzem k debatě o podmínkách řidičů byly protekcionistické snahy států jako Francie a Německo. Ty chtěly firmám z východních zemí EU bránit ve vstupu na trh tím, že by na ně uvalily povinnost uplatňovat tamní minimální mzdu.

Právě kvůli tomuto bodu se o balíčku vyjednávalo tak dlouho. Nakonec byli řidiči kamionů ze směrnice o vysílání pracovníků, která počítá s tím, že za stejnou práci by na stejném místě lidé měli dostávat srovnatelný plat, po tlaku zemí střední a východní Evropy vyňati.

Aktivní české poslankyně

„Byla by to velká administrativní zátěž pro naše firmy, při každém přejezdu státu by musely vykazovat změnu minimální mzdy. Tím, že se podařilo řidiče vyjmout z pracovníků, kterých se týkají pravidla vysílání na pracovní cesty, tak se nás to týkat nebude,“ uvedla k tomu zpravodajka výboru pro zaměstnanost a sociální věci Radka Maxová (za ANO).

V přípravě legislativy byly velmi aktivní české poslankyně. V předchozím volebním období byla zpravodajkou návrhu Martina Dlabajová (za ANO), v tomto volebním předala štafetu komunistce Kateřině Konečné.

„Česká republika byla svorníkem obou stran debaty. Větších zemí, které se bály, že je malé země převálcují nízkými náklady, a těch druhých zemí jako Rumunsko, které se bály, že to pro ně bude nevýhodné,“ dodala Maxová.

„Přepracovaná pravidla, která nyní máme na stole, představují tvrdě vydřený kompromis,“ doplnila k tomu Dlabajová.

Legislativa také omezuje využívání takzvaných společností typu poštovní schránky, které v daném státě sídlí jen formálně. Nově budou muset v tomto odvětví zaměstnavatelé ve státě, kde jsou registrované, sídlit i fyzicky.

Část nových pravidel o době odpočinku a návratu řidičů vstoupí v účinnost 20 dní po zveřejnění v Úředním věstníku EU, ostatní pravidla potom 18 měsíců po publikaci.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků