Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Luděk Fiala, Novinky

Dieselgate promlčena, další žaloby jsou riskantní

Už téměř 6000 Čechů žaluje prostřednictvím společnosti Safe Diesel, zastupující české spotřebitele poškozené v emisní kauze dieselgate, automobilku Volkswagen (VW). Safe Diesel tento týden svou žalobu rozšířila o další vlastníky aut VW s motory s dříve upraveným softwarem.

Ilustrační foto Foto: Luděk Fiala, Novinky
Dieselgate promlčena, další žaloby jsou riskantní

Společnost pro každého z klientů nárokuje u soudu odškodné 220 tisíc korun. Promlčecí lhůta však již pominula, takže vymáhání může být finančním rizikem.
Žalobu sice lze formálně rozšířit i po uplynutí promlčecí lhůty, ale pokud žalovaná strana uplatní námitku promlčení, jsou takové nároky soudně vymahatelné obtížně a poplatky a další náklady padají na hlavu žalujících.

U promlčeného nároku bývá žaloba zamítnuta a náklady hradí neúspěšný žalobce
Kateřina Turnhöfer, advokátka

„Pokud nároky na odškodnění zákazníkům vznikly, jsou téměř jistě již promlčeny, a tedy soudně nevymožitelné. Podle českých zákonů platí, že pokud své, tvrzené, nároky nezačnete vymáhat do tří let od chvíle, kdy se o nich dozvíte, tak se promlčí,“ vysvětlila pro Právo advokátka Kateřina Turnhöfer. Jak už Právo informovalo, německou automobilku Volkswagen bylo možné v souvislosti s aférou dieselgate bez rizika promlčení žalovat do loňského 18. září, kdy skončila tříletá lhůta od chvíle, kdy skandál vypukl.

„Vymáhání promlčeného nároku před soudem je pak poměrně rizikové, žaloba bývá zamítnuta a náklady hradí neúspěšný žalobce, tedy klient,“ upozornila Turnhöfer.

Jak Turnhöfer upřesnila, o vzniku kauzy se zákazníci dozvěděli v září 2015, kdy o ní média veřejnost široce informovala, a nebylo tedy možné případ nezaznamenat.

Poškození majitelé měli dost času

Ve stejném měsíci byly zřízeny dokonce speciální webové stránky, na kterých bylo možné podle VIN kódu ověřit, zda je dané vozidlo vybaveno motorem se softwarem, který kauzu způsobil. Spotřebitelé tedy měli dostatek informací na to, aby se případně k žalobě připojili včas.

Naopak Safe Diesel viní podle tiskové zprávy ministerstvo dopravy z minimální ochoty spolupracovat při řešení emisní kauzy. Úřad údajně „ignoruje rizika spojená s emisní kauzou včetně možného promlčení a neinformuje občany o jejich právech a možnosti domáhat se náhrady škody“. Důvod, proč by ministerstvo mělo do kauzy vstupovat, ale neuvádí.

Naproti tomu druhá společnost, jež v Česku také podává kvazi hromadné žaloby za spotřebitele, kteří se cítí kauzou dotčeni, už sama letos koncem srpna informovala o tom, že již podávání nových žalob ukončila. „V poslední době přibývají dotazy na možnosti registrace. Naše společnost Dieselgate již nové klienty nepřijímá. Dle našeho právního názoru byla kauza již promlčena – tříletá promlčecí lhůta uplynula v září 2018,“ uvedla na svém Facebooku.

S otázkou promlčení se bude muset nejspíš definitivně vypořádat až soud. Otázkou je, co to bude znamenat pro klienty – zda jim neúspěšné uplatnění promlčených nároků nepřinese povinnost placení soudních poplatků a dalších nákladů na vedení složitého soudního řízení.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Související články

Výběr článků