Za přetížené české silnice ale nemůže jen samotný vstup do unie, ale také to, že okolní země, Rakousko a Německo, zavedly elektronické mýtné. Kamióny, například z východních zemí, které dřív jezdily skrz sousedy, používají nyní dálnice v ČR, protože jsou levnější.

Až rostoucí počet kamiónů donutil ministerstvo dopravy začít o elektronickém mýtném také vážně uvažovat. Původně zamýšlelo, že by začalo fungovat už v roce 2006. To ale není příliš reálné. Stát soutěž na dodavatele chce vypsat ve druhé polovině roku 2005.

Mýtné by měly platit kamióny nad 7,5 tun nejen na dálnicích, ale také na rychlostních silnicích. Vláda, která návrh schválila, se tak chce vyhnout tomu, aby kamióny dálnice objížděli po jiných komunikacích. Je možné, že v budoucnu se mýtné rozšíří i na silnice prvních tříd.

Více kontrol

"Vstup do EU přinesl dopravcům kromě většího provozu kamiónů také silnější konkurenci, a to především z nových členských zemí na východě Evropy," řekl mluvčí sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martin Felix.

Kvůli kamionové dopravě se půl roku před vstupem Česko stalo terčem kritiky EU kvůli nedostatečné kontrole profesionálních řidičů ohledně dodržování povinných přestávek, ale také kontrol dodržování předpisů o přepravě nebezpečných nákladů apod. Řidiči kamionů se tak po vstupu stále častěji setkávají s kontrolami nebo vážením kamiónů.

Neúspěch u EU

Politici se snažili už několikrát provoz kamiónů více zpoplatnit, narazili ale na odpor Evropské unie. Nejprve chtěli zrušit jednodenní dálniční známky pro kamióny. EU ale varovala, že by tím ČR porušila pravidla volného pohybu zboží. [celá zpráva]

Neprošel ani nápad zavést výkonové dálniční známky. Podle EU by byl diskriminační, protože známky by si řidiči kupovali na hraničních přechodech, zahraniční dopravci by tak platili více než tuzemští.