ČOI provedla celkem 16 kontrol a porušení právních předpisů zjistila u dvou z nich.

Pro organizátory předváděcích akcí to přestalo být výhodnémluvčí ČOI Jiří Fröhlich

„Výsledky kontrol potvrdily, že dochází k omezování činnosti takzvaných šmejdů a organizování předváděcích prodejních akcí. Porušení legislativy zaznamenal pouze regionální inspektorát Středočeského kraje a Hlavního města Prahy a regionální inspektorát Královéhradeckého a Pardubického kraje, kde se jednalo o porušení oznamovací povinnosti o konání akce,“ informoval ředitel ČOI Mojmír Bezecný.

Role se obrátily

Podle mluvčího ČOI Jiřího Fröhlicha přišla změna k lepšímu z toho důvodu, že vstoupily v platnost dvě zásadní novely týkající se předváděcích akcí. „Zhruba před čtyřmi lety dala novela zákona o ochraně spotřebitele povinnost všem organizátorům předváděcích akcí takovou akci hlásit České obchodní inspekci. Už za to, že ji nenahlásí, jim hrozí pokuta,“ řekl Právu Fröhlich.

Před dvěma lety potom přišla další, podle mluvčího zásadní změna. „Na předváděcích akcích od té doby nesmějí organizátoři od lidí vzít peníze ani část ceny předváděných výrobků. Pokud výrobek prodají, o peníze si smějí říci teprve po sedmi dnech od prodeje výrobku. To staví spotřebitele do úplně jiné role,“ uvedl.

Účastník předváděcí akce si tak nákup může rozmyslet. „Když třeba babička přijde z akce domů, někdo z rodiny jí může vysvětlit, že ten výrobek je předražený, zbytečný nebo dokonce nemá vlastnosti, které má mít. Za sedm dní, až se ozvou, ať zaplatí, platit nemusí. Stačí výrobek vrátit. Tím se role zcela obrátily a pro organizátory předváděcích akcí to přestalo být výhodné,“ doplnil Fröhlich.

Podvodné e-shopy a aukce energií

„Šmejdi“ se podle mluvčího ČOI přesunuli na internet a do aukcí energií. „Vzniká enormní množství rizikových e-shopů, které inspekce zveřejňuje na stránkách coi.cz/rizikove. Tyto e-shopy často vybírají peníze a neposílají zboží. Nebo sice zboží pošlou, ale jedná se třeba o padělky,“ uvedl Fröhlich.

Dalším nebezpečím pro zákazníky jsou podle něho různé energetické aukce. „Ty jsou novodobým trendem, při němž se tito prodejci snaží zákazníky nejen nalákat k novému dodavateli energie, protože za to mají vysoké provize. Hrozí totiž také sankcemi v případě, že si zákazník změnu rozmyslí. To se pak jedná o platby šest až devět tisíc korun,“ prohlásil.

Když si změnu zákazník rozmyslí, snaží se tu provizi dostat z nich. „Máme několik případů, kdy bylo lidem vyhrožováno vysokými sankcemi, a pokud nezaplatili, bylo jim vyhrožováno exekucemi. Je to extrémní nátlak na spotřebitele,“ dodal Fröhlich.

Připomněl také už tradiční fintu „šmejdů“ – žárovky „zdarma“. Ty zákazník dostane s tím, že to je zdarma, ale jestliže si dodavatele vybraného v aukci nezvolí, jsou zpoplatněny vysokou částkou.