Týden.cz uvedl, že podle jeho informací čínským státem vlastněná CITIC Group získá v CEFC Europe 49procentní podíl.

Samotná CEFC v pondělí uvedla, že očekává příchod akcionáře, když vysvětlovala, proč padlo původně plánované navýšení podílu CEFC v česko-slovenské J&T Finance Group na 50 procent. [celá zpráva] Jméno akcionáře ani jeho podíl však mluvčí CEFC Pavel Bednář nespecifikoval.

CEFC si před časem vybrala ČR jako sídlo svých evropských aktivit, v Česku zároveň koupila podíly v několika firmách, například v aeroliniích Travel Service, cestovní agentuře Invia.cz, kapitálově vstoupila do zmiňované J&T Finance Group, ovládá Pivovary Lobkowicz Group, strojírenský a metalurgický podnik Žďas Žďár nad Sázavou a je majoritním vlastníkem fotbalové Slavie i stadionu v Edenu.

CEFC krátce vlastnila i 49procentní podíl v mediální společnosti Empresa Media, která vlastní TV Barrandov či vydává týdeník Týden. Tu CEFC později opustila, když vrátila akcionářský podíl původnímu majiteli Jaromíru Soukupovi.

Vyšetřovaný šéf

Šéf CEFC Jie Ťien-ming je poradcem českého prezidenta Miloše Zemana, nyní však čelí problémům, protože je v Číně vyšetřován pro podezření z porušení zákona.

Informace se už dříve objevila v médiích a zástupci čínských úřadů ji následně potvrdili i hradnímu kancléři Vratislavu Mynářovi, jak Hrad informoval v pondělí. [celá zpráva] Mluvčí CEFC Europe ovšem na zveřejněném Mynářově vyjádření podtrhuje něco jiného.

„Považujeme za mimořádně důležité oficiální potvrzení informace o tom, že samotná skupina CEFC China jako právnická osoba není předmětem vyšetřování čínských úřadů,” uvedl mluvčí společnosti Pavel Bednář.