Volkswagen vyšetřováním pověřil americkou právnickou firmu Jones Day. „Žádná písemná konečná zpráva od firmy Jones Day není a nebude," uvedl předseda dozorčí rady VW Hans Dieter Pötsch na středeční valné hromadě akcionářů, kterých se zde sešlo kolem tří tisíc. „Žádám vás o pochopení, že zveřejnění takovéto konečné zprávy brání právní důvody," dodal.

Automobilka původně slibovala, že bude akcionáře o zjištěních firmy Jones Day informovat. Později však od tohoto záměru ustoupila, píše Reuters. Podle Pötsche byla zjištění zahrnuta do dohody o urovnání emisního skandálu s americkým ministerstvem spravedlnosti a automobilka nemá právo zveřejnit samostatnou zprávu.

Šéf Volkswagenu Matthias Müller a předseda dozorčí rady VW Hans Dieter Pötsch.

Šéf Volkswagenu Matthias Müller a předseda dozorčí rady VW Hans Dieter Pötsch.

FOTO: Michael Sohn, ČTK/AP

Zástupce společnosti DWS Deutsche Asset Management, která patří mezi akcionáře VW, nicméně toto vysvětlení označil za "naprosto nedostatečné a téměř urážlivé pro všechny, kdo mají zájem na úplném vyjasnění zodpovědnosti" za emisní skandál.

Stěžoval si na Jourovou

Volkswagen v rámci lednové dohody s americkým ministerstvem spravedlnosti souhlasil se zaplacením 4,3 miliardy dolarů (zhruba 105 miliard Kč). Celkové náklady Volkswagenu na řešení skandálu v USA by se však podle agentury Reuters mohly vyšplhat až na 25 miliard dolarů (613 miliard Kč). Automobilka navíc čelí vyšetřování a žalobám také v dalších zemích.

V USA Volkswagen podle dohody odškodní i majitele dotčených vozů, v Evropě přitom něco takového nechystá. Čelí proto kritice spotřebitelských sdružení, ke kterému se připojila i eurokomisařka pro spravedlnost, spotřebitele a rovnost pohlaví Věra Jourová. Šéf Volkswagenu Matthias Müller si na ni proto stěžoval u šéfa Evropské komise Jean-Claude Junckera. Tlakem na odškodnění podle něj překračuje své kompetence. Juncker se ale Jourové zastal. [celá zpráva]

Volkswagen předloni v září přiznal, že po celém světě do zhruba 11 miliónů naftových automobilů instaloval software, který umožňuje manipulovat s testy emisí. Skandál se týká rovněž 1,2 miliónu vozů české divize Škoda Auto.