Podle Ťoka ale nyní nehrozí, že by mohla být zrušena dohoda na tříleté prodloužení správy mýta se společností Kapsch.

Mýta se týkal dopis, který ministerstvu poslala komisařka pro vnitřní trh, průmysl a podnikání Elżbieta Bieńkowska na základě stížnosti jednoho z konkurenčních poskytovatelů mýtných systémů. Zatím jde jen o upozornění, které může vyústit v takzvané formální upozornění na porušení pravidel evropského trhu.

Takovýchto upozornění jsou ale v Česku desítky, uvedl Ťok. V nejhorším případě může podle ministra Česko dostat pokutu. Věří ale, že se tak nestane.

Kapschi skončila desetiletá smlouva se státem na konci roku. Ministerstvo se rozhodlo smlouvu prodloužit o tři roky bez soutěže. Zdůvodnilo to časovým tlakem a pro stát nevýhodnými dodatky ve smlouvě s Kapschem. Údajně mělo hrozit, že jinak by se mýto od ledna nevybíralo. Rozhodnutí opakovaně kritizoval další uchazeč, firma Sky Toll, která provozuje satelitní mýtné na Slovensku.

Ťok odhaduje, že tendr na provozovatele mýtného po roce 2019 bude zřejmě vypsán letos v květnu.

Komplikace kolem drážního regulátora

Druhý dopis se týkal opakovaného výběru šéfa Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře. První tendr skončil vítězstvím bývalého šéfa Drážního úřadu Pavla Kodyma. Vláda ale odmítla jeho jmenování potvrdit, a ministerstvo dopravy proto uspořádalo nové řízení, v němž zvítězil rovněž Kodym.

Evropská komise se podle Ťoka ptala, proč bylo zrušeno první řízení a zda byly dodrženy všechny regule. Ministr s obsahem dopisu seznámil rovněž premiéra Bohuslava Sobotku (ČSSD). Jmenování Kodyma šéfem drážního regulátora má vláda na programu tuto středu.

Úřad bude mít za úkol hlídat rovný přístup státu při přidělování kapacity dopravcům na přeplněných železničních tratích či chránit spoje objednané a financované z veřejných peněz proti komerčním linkám. Na starost bude mít i přístup k letecké infrastruktuře.