Jak se Tatře daří, podaří se vám splnit plán a vyrobit letos tisíc vozů?

Letošní plán je 1300 vozů a v říjnu jsme už na magické hranici tisíc vozů. Překročili jsme tak už výrobu loňského roku, kdy jsme vyrobili 858 vozidel. Plán zřejmě splníme, protože už teď vyrábíme okolo 140 vozů měsíčně. Místo čtyř aut denně jich zvládáme sedm osm. Když naplníme plán, bude to nejlepší rok od roku 2008. Pokud vše poběží bez potíží, příští rok bychom mohli vyrobit okolo 1700 vozidel.

Jak složité je skokově zvyšovat výrobu?

Hodně. Továrna byla procesně nastavena na výrobu 700 vozidel ročně. Redukovaly se stroje i lidi a zůstalo tu nezbytné minimum.

Ale není to dávno, kdy se v Kopřivnici vyrábělo přes dva tisíce aut ročně.

Ale za posledních osm let se vše ořezalo natolik, že firma zvládala jen několik stovek vozů. My jsme ji museli naučit znovu chodit. Od začátku roku se nám podařilo najmout 310 lidí a celkově tak máme 1300 zaměstnanců. Vše je o to složitější, že každý z nich musí být naprostý profesionál. Nemohou to být pouze montážní dělníci jako u jiné auto-moto firmy. Skoro každé auto je tu speciál, a proto od obráběčů až po montéry a lakýrníky musí být všichni specialisté. Abychom zvýšení výroby zvládli, museli jsme také začít dělat ve druhé a v některých provozech ve třetí směně.

Odborníci z dělnických profesí chybějí všude. Na co jste je lákali?

Dělali jsme zajímavou náborovou kampaň. Např. u obráběčů, kteří nám nejvíce chybějí, jsme museli rozjet kampaň po celé republice. Tatra ale jako značka lidi táhne. A navíc nabízíme řadu sociálních výhod a benefitů.

Platíte víc, než je v regionu zvykem?

Mzdy u nás jsou nadstandardní a navíc stále rostou. Zavedli jsme také pobídky, např. když se dodrží plán apod. Průměrná mzda v Tatře letos překonala hranici třiceti tisíc korun.

Budete dál nabírat?

Určitě, ale ne tak masivně, potřebujeme nabrat ještě dvacet třicet lidí. Ale musíme nabírat kontinuálně, protože řada lidí odejde do důchodu. Potřebujeme také konstruktéry, a proto organizujeme řadu aktivit na vysokých školách po celé republice.

Přemýšlíte i o vlastní škole, kde byste si vychovávali pracovníky?

Jak v Tatře, tak ve skupině (Czechoslovak Group) vznikají plány, jak podporovat školství a zda a jak si vytvořit vlastní učiliště.

Investovali jste do strojů a továrny?

Skoro deset let nikdo v kopřivnické továrně do baráků, vybavení ani infrastruktury neinvestoval. Loni i letos jsme investovali okolo tří set miliónů korun, a to hlavně do strojního vybavení, diagnostiky nebo lakovny, abychom mohli zvýšit produktivitu a efektivitu výroby. Ale také jsme udělali něco pro lidi – novou kantýnu, kolárnu nebo nové silnice. Chystáme také rekonstrukci části výrobního areálu.

Masivně zvyšujete výrobu, to znamená, že máte dost zákazníků? Kde se nejvíce Tatra prodává?

Nejvíce jsme letos prodali do Indie – 284 vozů, pak do Česka – 235 vozidel, pokračuje Egypt, kam jsme dodali 130 aut. Do Brazílie 76 vozidel. Dále máme zákazníky v Rusku, Německu nebo Rakousku, Nizozemí.

Slibně vypadá Jordánsko, tam jsme zatím prodali pětatřicet vozidel a do konce roku tam vyvezeme 95 dalších. Ze 40 procent jsou to civilní vozidla a 60 procent je určeno pro armádu. Do Egypta, Jordánska nebo do Brazílie dodáváme podvozky a oni si sami namontují vojenské nástavby a dodají zbraňový systém. V těchto zemích a také na Slovensku budeme ve spolupráci pokračovat i příští rok.

Jak vypadá výroba tatrovek v Saúdské Arábii?

Tam jsme dodali zatím čtyři stovky vozidel T-810, stejné, jako dodáváme pro českou armádu. Ještě bychom tam měli dodat 40 vozů. Dodáváme pouze sady, které se tam kompletují. Saúdové ale chtějí sami vyrábět a již dokončují vlastní výrobní závod, kde by měli sami tatrovky vyrábět a montovat.

A co Rusko?

Letos jsme dodali zatím jen osmnáct vozidel a podobné množství dodáme do konce roku. Ale máme tam nového partnera, od kterého si slibujeme zvýšení prodeje. V nedávné minulosti jsme tam dodávali desítky a dříve stovky vozů ročně. Za propadem jsou určitě sankce, protože přestaly nakupovat státní instituce, které dostaly nařízeno, aby kupovaly auta Kamaz. A také se propadl kurz rublu a tatrovky tím podražily.

Co dodáváte pro českou armádu?

Po delší době si armáda objednala další Tatry 810 a také speciální Tatry 815.

Kdo další kupuje tatrovky?

Stavaři, těžaři a také hodně hasiči. Máme také úspěch v lesnickém průmyslu.

Jak se daří Tatře finančně?

Loni jsme měli obrat 3,7 miliardy, zisk Tatra Trucks před zdaněním byl 400 miliónů Kč. Letos chceme překročit obrat čtyři miliardy a dosáhnout zisku před zdaněním půl miliardy. Protože vlastníme vývoj, výrobu, prodej i zákaznický servis, tak většina přidané hodnoty zůstává tady.

Kolik byste mohli vyrábět aut v nejbližší budoucnosti?

Chtěli bychom vyrábět okolo dvou tisíc vozů ročně.

Proti ostatním nákladním vozům jste dražší, co nabízíte lepšího než konkurence?

Mnohem lepší průchodnost terénem, nižší provozní náklady a také větší odolnost. Když se mě někdo ptá, kdo je naše konkurence, tak odpovídám: nikdo. Díky jedinečnému podvozku je totiž Tatra v terénu bezkonkurenční. Když se projedete ve vozu s pevným rámem a nápravami a v tatře s polonápravami, tak poznáte ten rozdíl. To se musí zažít na vlastní kůži.