Jak ale varuje společnost Cebia, ve skutečnosti bývají na náš trh dováženy vozy původně využívané ve firmách v naopak horším stavu než ty, které brázdí tuzemské silnice. O tachometrech a historii nemluvě.

U dovezeného vozu je o padesát procent větší riziko, že je stočený tachometrCebia

„Příčinu růstu dovozu ojetin ze zahraničí vidíme především ve snaze českých zákazníků vyhnout se stočeným vozům. Neuvědomují si však, že problém stáčení existuje všude a není českým specifikem. Naopak převoz vozidla přes hranice je pro podvodníky dobrou příležitostí řadu věcí na autě naoko vylepšit, protože zjistit historii auta v zahraničí je daleko obtížnější,“ tvrdí ředitel firmy Cebia Martin Pajer.

Podle něho jsou dovážené ojetiny v mnoha ohledech rizikovější než vozy českého původu. Riziko stočeného tachometru u dovezené ojetiny je o padesát procent vyšší než u auta provozovaného a servisovaného v Česku, uvedla Cebia. Ta varovala i před falšováním doby, kdy byla auta uvedena do provozu, a před tím, že se ze dvou tří vozů udělá jeden.

Falšují se technické průkazy

„Podíl omlazených vozidel vzrostl. Příčina je pravděpodobně ve zvýšení počtu dovážených vozidel, u nichž se často padělá rok uvedení do provozu před
jejich registrací na referátu dopravy jednoduchým falšováním původního zahraničního technického průkazu,“ konstatovala ve své zprávě Cebia. Průměrně jsou letos vozidla omlazována o 1,6 roku.

Čeští zákazníci mají největší zájem o ojeté vozy s cenou do 200 tisíc korun. Podíl těchto vozidel na prodejích v prvním čtvrtletí 2016 činil 69 procent. Průměrná cena letos prodaných ojetin je 203 800 korun.

Sedmdesát procent ojetin pochází z ČR, šestnáct procent z Německa, devět z Itálie a pět procent z dalších zemí. Pokud naopak někdo auto chce prodat, tak to v průměru trvá šedesát dní.