Kapsch naopak tvrdí, že převzít český systém není jednoduché a s mýtnými branami se musí případný nástupce „naučit“ pracovat.

„Jediným problémem při přechodu provozování z jednoho subjektu na jiný je unikátní know-how o provozování systému. Provozovat takto složitý systém jen s pomocí předané dokumentace není možné,“ řekl Novinkám Karel Feix, ředitel firmy Kapsch ČR.

Kapsch je podle jeho slov globální lídr v této oblasti, a přesto by firma nebyla schopná převzít mýtný systém v jiné zemi. „Pokud se o to navíc pokouší společnost, která nemá žádné zkušenosti s provozem mikrovlnného mýta, tak jde o hazard. Aby byl přechod bezproblémový, musí se to nový provozovatel naučit, ideálně získat know-how od stávajícího provozovatele,” tvrdí Feix.

Prý stačí vyměnit operační systém

S tím ale nesouhlasí SkyToll, který od roku 2010 vybírá satelitní mýtné na Slovensku. V lednu společnost ministru dopravy Danu Ťokovi (za ANO) nabídla, že správu mýtného systému v Česku převezme.

Ministr dopravy Dan Ťok

Ministr dopravy Dan Ťok

FOTO: Petr Hloušek, Právo

Podle médií je firma spojována s nejbohatším Čechem Petrem Kellnerem. Jedním z jednatelů SkyTollu je Robert Ševela, investiční šéf PPF.

SkyToll využívá satelitní systém na principu GPS, zatímco v Česku funguje mikrovlnný systém. Ale mikrovlnnou technologii na krátkou vzdálenost využívá i SkyToll. Zda má kamión v kabině mýtnou krabičku, tímto způsobem kontrolují kolem projíždějící vozy celníků, ale i kontrolní brány, kterých je na Slovensku 47.

„Převzetí provozu českého elektronického mýtného systému není podmíněné součinností s nynějším provozovatelem systému,” řekl Novinkám mluvčí SkyToll Anton Bódis.

Řešením je podle něj nahrazení nyní používaného centrálního informačního systému systémem nového provozovatele. Čas nutný na vybudování takového systému odhaduje na tři měsíce.

Infrastruktura systému, tedy brány, palubní jednotky a vozy celní správy používané pro kontrolu, může zůstat zachována.

Ťok v lednu uvedl, že se „jako dobrý hospodář” bude nabídkou SkyTollu na tříletou správu systému zabývat.

S podobnou nabídkou převzít správu mýta od roku 2017 přišla začátkem roku také společnost National Toll Payment Services PLC, která vybírá satelitní mýtné v Maďarsku. Ta tvrdí, že dokáže být dvakrát levnější než Kapsch.

Špatná smlouva

V materiálech pro únorové jednání vlády o mýtu, které bylo posunuto o týden na středu 24. února, ale Ťok navrhuje až na tři roky prodloužit smlouvu s Kapschem bez výběrového řízení. Mezitím by měl stát čas připravit velký technologicky neutrální tendr. V předchozí verzi materiálu přitom ještě byla zmínka o krátké soutěži na tříletý provoz mýtných bran.

Ťok ze současného stavu viní své předchůdce v úřadu. Smlouvy s Kapschem podle něj byly sjednány tak, že dosavadní provozovatel přestane na konci letošního roku poskytovat služby a „dál nebude nic“.

Smlouva neupravuje předání systému jinému provozovateli a nestanovovala ani, kdo zúčtuje mýtné za prosinec 2016. Ministerstvo dopravy proto podalo trestní oznámení na neznámého pachatele. [celá zpráva]

Jde o miliardy

Na mýtném od kamiónů a autobusů, které se prostřednictvím mýtných bran vybírá od roku 2007, loni Česko vybralo téměř deset miliard korun, Kapsch z toho dostává dvě miliardy. I krátkodobý výpadek výběru mýta by měl proto výrazné dopady na příjmy státu.

Opozice ovšem upozorňuje na to, že zadání velké zakázky bez soutěže může napadnout antimonopolní úřad (již zrušil zakázku ministerstva na mýtného poradce s firmou Deloitte) nebo Brusel.

Právě tak problematické by ale podle šéfa Kapsche bylo svěření správy mýta bez soutěže někomu jinému. „Měnit firmu A za firmu B bez toho, aniž by z toho měl stát zásadní přínos, je nesmysl. Každá změna provozovatele totiž bude dražší, stát bude muset v přechodové fázi platit dva provozovatele současně,” tvrdí Feix.