Částku 48 miliard dolarů uvádí Reuters jako „teoreticky nejvyšší postih” a dodává, že skutečná pokuta bude podle minulých zkušeností jen zlomkem této sumy. Agentura AFP s odkazem na své zdroje uvedla, že pokuta může být „přes 20 miliard dolarů” (půl biliónu korun.) [celá zpráva]

Federální ministerstvo spravedlnosti podalo na firmu žalobu o čtyřech bodech kvůli tomu, že instalovala do téměř 600 000 svých naftových vozů zařízení, které umožňovalo skrývat při testech emisí vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku.

"Oznámení je připomínkou toho, že VW má stále nevyřešený problém s emisemi," uvedli analytici banky Goldman Sachs a zachovali vůči akciím firmy doporučení "prodávat".

Kurz akcií firmy je nyní asi 20 procent pod úrovní z poloviny září, kdy skandál s emisemi vypukl. Díky prosincovému oživení je ale zhruba 30 procent nad svým minimem z počátku října.

Reuters dospěl k výpočtu maximální sankce tím, že nejvyšší možnou pokutu 37 500 dolarů za jeden vadný vůz vynásobil čtyřmi body žaloby a pak celkovým počtem vozů, u nichž se zjistily manipulace. Původní odhad 18 miliard dolarů (po loňské žalobě Amerického úřadu pro ochranu životního prostředí EPA) počítal pouze s jedním bodem žaloby a s menším počtem vozů.

Hrozí další žaloby

Podle analytiků ale bude skutečná pokuta mnohem nižší. Americké úřady například japonskou Toyotu zažalovaly za znečištění ovzduší počátkem století až o 58 miliard dolarů, obě strany se ale nakonec dohodly na urovnání, které firmu stálo pouhých 34 miliónů dolarů. Mnohem hlubší dopad by na Volkswagen mohlo mít omezení přístupu jeho vozů na rozsáhlý americký trh, uvádějí analytici.

Ministerstvo zároveň nevyloučilo, že podá na Volkswagen i žalobu u trestního soudu za klamání spotřebitelů a regulačních úřadů. Trestní žaloba ale vyžaduje vyšší důkazní břemeno než civilní pře, protože u civilního soudu vláda nemusí dokazovat, že Volkswagen klamal záměrně. Podle analytiků automobilka proti civilní žalobě nemá moc šancí.

Volkswagen už v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí instaloval do zhruba 11 miliónů naftových aut po celém světě. Skandál se týká rovněž 1,2 miliónu vozů české divize Škoda Auto.

Zda budou muset jejich majitelé do servisů povinně, se teprve rozhoduje. Zatímco v listopadu ministr dopravy Dan Ťok uvedl, že kontroly budou zřejmě povinné jako v Německu, v prosinci po návštěvě Velké Británie prohlásil, že nevidí zákonné prostředky, jak majitele k návštěvě servisu donutit. [celá zpráva]