Dopis vyzývající ke kontrole byl určen pro majitele určitých modelů z let 2010 až 2014 s dvoulitrovým naftovým motorem. Majitelé měli kontaktovat servisy kvůli aktualizaci softwaru s cílem opravit problém se špatnou funkcí světelného indikátoru. Uváděl také, že Kalifornie požaduje aktualizace před obnovením registrace vozidla.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

"Software pro řízení motoru vozu byl vylepšen, aby zajistil, že výfukové emise vašeho vozidla jsou optimalizované a fungují efektivně," psalo se v dopise.

Automobilka podle Reuters neřekla, že podniká tuto akci v naději, že uspokojí vládní regulační úřady, které byly stále skeptičtější kvůli nesrovnalostem mezi laboratorními výsledky emisních testů a skutečnými emisemi naftových motorů Volkswagenu.

Nefungovalo to

Úředníci kalifornského úřadu pro čisté ovzduší CARB a americké Agentury pro ochranu životního prostředí (EPA) v prosinci 2014 souhlasili, že umožní svolání do servisů, aby automobilka opravila to, co podle ní byla tehdy pouze technická a snadno vyřešitelná závada. V dalších měsících se kontrola rozšířila na celonárodní úroveň.

Mluvčí CARB, který je součástí Kalifornské agentury pro ochranu životního prostředí, Dave Clegern tento týden potvrdil, že dopis byl součástí svolání vozů ke kontrole. "Je to jedna z oprav, kterou nám představili jako možné řešení. Nefungovalo to," prohlásil.
Volkswagen se k dopisu odmítl vyjádřit. Minulý týden automobilka uznala, že úmyslně klamala úředníky o tom, jak hodně její naftové motory znečišťují ovzduší.

Kvůli skandálu ve středu odstoupil šéf VW Martin Winterkorn. [celá zpráva]

Američané podávají hromadné žaloby

EPA koncem minulého týdne obvinila Volkswagen, že u vozů s naftovými motory používal v posledních zhruba sedmi letech software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Ve skutečnosti auta vypouštěla mnohem více škodlivých emisí, než ukazovaly výsledky testů.

Volkswagen pak tento týden oznámil, že skandál s emisemi se dotýká 11 miliónů vozů po celém světě. Ve třetím čtvrtletí dá firma stranou 6,5 miliardy eur (176,4 miliardy Kč) na pokrytí nákladů souvisejících se skandálem.

Americké ministerstvo spravedlnosti zahájilo trestní vyšetřování případu a v sedmi státech bylo již jménem zákazníků podáno nejméně 25 návrhů na hromadné žaloby.