Manažeři automobilek a analytici ale po pěti letech oživování trhu čekají letos zpomalení růstu.

Největší americká automobilka General Motors (GM) zvýšila prodej svých osobních a lehkých užitkových automobilů o 19 procent na prosincové maximum za sedm let a za celý rok vykázala nárůst o 5,3 procenta. Chrysler, který je součástí skupiny Fiat Chrysler, zvýšil odbyt o 20 procent a měl nejlepší prosinec za osm let. Americká "dvojka" Ford Motor prodala méně, než se očekávalo, a její odbyt stoupl o 1,2 procenta.

Pomáhá levnější benzín

Americký automobilový trh podpořilo ve druhé polovině loňského roku hlavně zlevňování benzínu, což prospělo odbytu velkých vozů, které nabízejí zejména domácí výrobci. Nejprodávanějšími vozy v USA byly jak v prosinci, tak v celém roce klasické americké pick-upy Ford F, Chevy Silverado od GM a Ram od Chrysleru.

Průměrná cena benzínu v USA je nyní asi třetinu pod úrovní z počátku loňského roku. K silnému růstu prodeje loni dopomohly i štědré nákupní pobídky a snadný přístup zákazníků k levným úvěrům.

Volkswagen zůstal pozadu

Podle analytika Adama Jonese z banky Morgan Stanley však poptávka po automobilech v USA překračuje tempo růstu ekonomiky a mezd, a její dosavadní vzestup je tak neudržitelný. Výzkumná společnost LMC Automotive a další analytici odhadují v letošním roce zvýšení prodeje na 17 miliónů vozů, zatímco manažeři americké pobočky největší japonské automobilky Toyota očekávají pouze nepatrný nárůst na 16,7 miliónu aut.

Toyota prodala v prosinci o 13 procent více aut než před rokem a za celý rok se jí odbyt zvýšil o šest procent. Nárůst na konci roku a za celý rok 2014 zaznamenali také další japonští výrobci Nissan a Honda. Německému Volkswagenu, mateřské společnosti tuzemské Škoda Auto, se podařilo v prosinci prodej nepatrně zvýšit, jeho celoroční odbyt ale spadl o deset procent.