V roce 1974 bylo na zhruba sedmikilometrové trase devět stanic. Nyní jich má metro 57 na třech tratích a délka tratí je v součtu 59,3 kilometru. Vzrostl i počet cestujících. Zatímco za rok 1975 se jich svezlo necelých 64 miliónů, nyní je jich téměř 600 miliónů.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Pražský dopravní podnik uspořádal 8. května v rámci oslav 40. výročí zahájení provozu metra jízdy historických souprav.

Pražský dopravní podnik uspořádal 8. května v rámci oslav 40. výročí zahájení provozu metra jízdy historických souprav.

FOTO: Vít Šimánek, ČTK

V příštím roce chystá dopravní podnik zprovoznění prodlouženého úseku trasy A z Dejvické do Motola. Následně plánuje začít v roce 2016 se stavbou nové trasy D z Pankráce do Písnice, podle vedení města by mohla být hotova v roce 2022 a její stavba by měla stát necelých 30 miliard korun.

Pražský dopravní podnik uspořádal 8. května v rámci oslav 40. výročí zahájení provozu metra jízdy historických souprav.

FOTO: Vít Šimánek, ČTK

Pražský dopravní podnik v rámci oslav 40 let od zprovoznění metra zpřístupnil pro veřejnost běžně nedostupné prostory stanice Florenc. Její technologické zázemí patří mezi stanicemi pražského metra k nejrozsáhlejším, rozkládá se v několika patrech, sahajících desítky metrů pod zem.

Stavitelé metra museli kromě samotných tunelů metra a nástupišť vystavět také prostory pro nezbytné technologie. Stanice Florenc tak například ve svém podzemí skrývá několik místností se zabezpečovacími systémy, které se starají o bezproblémový provoz.

Pražský dopravní podnik v rámci oslav 40 let od zprovoznění metra novinářům zpřístupnil pro veřejnost běžně nedostupné prostory stanice Florenc. Její technologické zázemí se rozkládá v několika patrech sahajících desítky metrů pod zem.

Pražský dopravní podnik v rámci oslav 40 let od zprovoznění metra novinářům zpřístupnil pro veřejnost běžně nedostupné prostory stanice Florenc.

FOTO: Kateřina Šulová, ČTK

Přístroje jsou podle jednoho z techniků dopravního podniku například schopné zabránit srážce vlaků, pokud by jeden z nich neočekávaně zastavil v tunelu. Souprava jedoucí za ním začne poté bez ohledu na řidiče zpomalovat. Pokud některý z přístrojů vypoví službu, technici to zjistí na základě hlášení jiných systémů. Zabezpečení je na každé z tras metra technicky odlišné.

Technologické zázemí Florence patří mezi stanicemi pražského metra k nejrozsáhlejším, rozkládá se v několika patrech sahajících desítky metrů pod zem.

Technologické zázemí Florence patří mezi stanicemi pražského metra k nejrozsáhlejším, rozkládá se v několika patrech, sahajících desítky metrů pod zem.

FOTO: Kateřina Šulová, ČTK

Další z podzemních prostor skrývají zázemí pro eskalátory nebo pro vzduchotechniku. Stanici Florenc je také možné neprodyšně uzavřít díky protiatomovým vratům. Jedna z nich jsou umístěna u větrací šachty, která zajišťuje přísun čerstvého vzduchu do tunelů. Na Florenci je vysoká přes 35 metrů a ústí pod magistrálou.

Florenc je navíc jednou ze stanic, ve kterých je vybudován spojovací tunel mezi jednotlivými linkami metra. Dlouhý je několik set metrů a projíždět mezi "béčkem" a "céčkem" díky němu mohou jak servisní vozy, tak soupravy metra.