„Přestože za poslední desetiletí zkrachovalo v Evropské unii více než 100 leteckých společností a bylo poškozeno na dva milióny cestujících a přestože byla vyzvána Evropským parlamentem, komise k zavedení povinného mechanismu zajišťujícího ochranu cestujících nepřistoupí,“ sdělil prezident asociace Roman Škrabánek.

Evropská komise ve sdělení Evropskému parlamentu a unijním státům zdůvodnila své rozhodnutí nesnadnou situací v leteckém průmyslu, pro který by nová evropská legislativa znamenala příliš velkou zátěž. Zlepšit ochranu cestujících je podle komise možné důslednějším využitím nynější legislativy. Brusel v roce 2015 situaci znovu vyhodnotí a zváží další postup.

Rozdíl letět sám a s cestovkou

Podle Škrabánka tak nadále zůstane propastný rozdíl v úrovni ochrany spotřebitele v případě individuálních cest se samostatnou letenkou a v případě letecké přepravy v rámci zájezdu s cestovní kanceláří, kdy cestující požívá vysoké ochrany spotřebitele vyplývající ze směrnice o zájezdech.

Zákazník cestovní kanceláře je v případě úpadku letecké společnosti chráněn v rámci odpovědnosti CK za své dodavatele služeb a v případě úpadku cestovní kanceláře je chráněn zákonným pojištěním CK proti úpadku.