Obchody nabízejí levnější elektroniku, sezonní oblečení a obuv, ale i sportovní zboží nebo nábytek. Většinou se tak chtějí zbavit skladových zásob, které se do Vánoc nepodařilo prodat.

Síť obchodů s elektronikou Electro World zahájila výprodej ve středu v devět hodin ráno. V prodejně na pražském Zličíně si dav zákazníků během necelých 15 minut rozebral všechny LCD televizory Thompson zlevněné o 40 procent na 4999 korun.

Žena jde kolem výlohy se slevněným zbožím

Žena jde kolem výlohy se zlevněným zbožím

FOTO: Milan Malíček, Právo

Řetězec Tesco začal nabízet zboží se slevou 25 až 75 procent. Největší zvýhodnění nabídl u vánočních dekorací a oblečení, na domácí potřeby stanovil slevu 50 procent a na elektroniku 30 procent. "Povánoční slevy u nás využívají jak lidé, kteří dostanou pod stromeček peníze či dárkové poukázky, ale i cenově orientovaní zákazníci," uvedl manažer Teska Aleš Pavlík.

Internetový obchod Kasa.cz do konce ledna nabízí vybrané zboží se slevou až 70 procent. K tomu navíc přidává slevový poukaz na další nákup uskutečněný v únoru nebo březnu. Konkurenční Mall.cz zase od středy zlevnil několik tisíc položek až o 86 procent. Společnost předpokládá, že návštěvnost v prvních dnech výprodejů může překonat i nákupy v předvánočních dnech. Slevy nabídl i největší internetový obchodník s elektronikou Alza.cz.

Výprodeje a slevy v obchodech po Vánocích

Výprodeje a slevy v obchodech po Vánocích

FOTO: Milan Malíček, Právo

Prodejce nábytku Asko zahájil výprodej již na Štědrý den a potrvá do 9. ledna. Slevy dosahují až 70 procent. Ikea zlevnila již 18. prosince a zboží se slevou bude nabízet do poloviny ledna.

Využít povánoční slevy a pořídit některé dárky až v sezonních výprodejích se letos chystá asi třetina Čechů. Při slevách plánují utratit v průměru 4150 Kč, nejčastěji za oblečení, obuv a elektroniku. Ukázal to poslední průzkum GE Money Bank.

Ne vždy se jedná o skutečné slevy

"Slevy v řádech desítek procent nemusí znamenat, že je zboží skutečně o tolik procent levnější, než bylo před Vánoci," upozornil Kamil Demuth z Heureka.cz. Podle něj jde často o slevu z doporučené maloobchodní ceny, která ale bývá vyšší, než za jakou zboží nabízely obchody před Vánoci.

Tento trend potvrzuje také Česká obchodní inspekce na příkladu posezónních slev během letošních letních výprodejů. "Inspektoři opakovaně zjišťují, že stále častěji je lákání kupujících na slevy spíše marketingový tah obchodníka než příležitost k výhodnému nákupu. Téměř 40 procent z více než 400 kontrol skončilo ve 3. čtvrtletí se zjištěním, že prodávající porušil jednu či více z povinností stanovených příslušnými předpisy," uvedla mluvčí inspekce Miloslava Fléglová.