Hlavní obsah

Maloobchodní trh v Česku je nejrozvinutější ve střední Evropě

– Praha
Novinky, pit

Český maloobchodní trh je nejrozvinutější v rámci střední Evropy, když na tisícovku obyvatel připadá 284 metrů čtverečních. Pokud by se brala v potaz obchodní centra, jedná se o 209 metrů čtverečních. Vyplývá to ze srovnávací analýzy mezinárodní poradenské společnosti DTZ.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Nákupní centrum v Praze

Článek

Co do hustoty maloobchodu v metropolích střední Evropy vede Bratislava s 908 metry čtverečními na 1000 obyvatel. Nejvíce ploch v obchodních centrech lze nalézt v Polsku, skoro 8,4 miliónu metrů čtverečních a největší průměrnou velikostí obchodních center disponuje  Maďarsko, konkrétně 25 484 metrů čtverečních na jedno centrum.

Polsko, které prošlo ekonomickou recesí následující po roce 2008 prakticky nedotčeno, má rovněž nejodvážnější ambice v nových projektech nákupních center. Do dvou let by se má nabídka maloobchodních ploch rozrůst o dalších více než milión čtverečních metrů. V České republice by to podle dostupných plánů developerských firem mělo být až 350 000 metrů čtverečních do konce roku 2013.

„O sebevědomí polského trhu vypovídá také to, že je zde dosahováno nejvyšší průměrné nájemné v maloobchodu, a to běžně kolem 100 eur za čtverečný metr a měsíc. V České republice je to zhruba 70 až 80 eur,“ sdělila Lenka Šindelářová, hlavní analytička DTZ.

Rekordmanem je Stockholm

Z analýzy dále vyplynulo, že mezi osmi městy s nejhustší sítí obchodních center na 1000 obyvatel hned pět metropolí spadá do postkomunistického bloku: Tallinn, Riga, Varšava, Vilnius a Praha.

Vedle Polska předpovídá DTZ do roku 2016 nejdynamičtější rozvoj maloobchodního trhu v Londýně, Hamburku, Manchesteru a Birminghamu. Důvodem je dosud značná neobsazenost projekty nákupních center a vyhlídky na nadprůměrný ekonomický růst. Rekordmanem je ovšem Stockholm, v němž by mělo být zpřístupněno patnáct nových projektů.

Reklama

Výběr článků

Načítám