EU v březnu rozhodla, že všechny letecké společnosti světa, které létají na území členských zemí, budou od ledna příštího roku zahrnuty do obchodování s emisními povolenkami. Nemají přitom platit povolenky jen za emise oxidu uhličitého v době letů nad EU, ale za celou trasu letu, což výrazně poškozuje provozovatele dálkových letů.

Návrh zákona, který Sněmovna schválila bez větších diskusí, nyní půjde do Senátu a má podporu obou stran Kongresu. Zákon pověřuje ministerstvo dopravy, aby zakázalo účast amerických aerolinií na jednostranně zavedených programech nákupů emisních povolenek. Příslušným federálním úřadů pak nařizuje, aby zajistily, že američtí dopravci nebudou takovými programy poškozováni.

Proti jsou i další země

Příští měsíc by členské země Organizace pro mezinárodní civilní dopravu (ICAO) měly schválit rezoluci proti jednostrannému kroku EU. Proti němu už vystoupilo více než 20 zemí včetně Číny, Indie, Brazílie, RuskaJaponska.

Letecké společnosti létající v EU mají do roku 2020 dostávat 85 procent povolenek zdarma a nakupovat 15 procent. Podle EU bude dopad tohoto opatření na cenu letenek minimální. Americké aerolinky však své náklady tohoto opatření do roku 2020 odhadly na více než tři miliardy dolarů (asi 54 miliard korun).