O narušení dodavatelských řetězců vypovídá výrazně například údaj o vývozu automobilů, které se propadl téměř o 28 %.

Obchodní bilance Japonska v březnu přesto zaznamenala přebytek 196,5 miliardy jenů, což je ovšem podstatně méně, než odhadovali analytici. Ti hovořili o úrovni 493,6 miliardy jenů. Podle odhadů se materiální ztráty po březnovém úderu z moře vyšplhaly až na 300 miliard dolarů (asi pět biliónů korun), což by znamenalo, že jde o nejdražší přírodní katastrofu na světě.

„Zahraniční obchod s Japonskem se v poslední době výrazně zpomalil a zkomplikoval. Kvůli problémům v několika jaderných elektrárnách jako Fukušima, Onagawa a Tokai vázne obchod i s českými firmami,“ uvedl analytik Tomáš Volf ze společnosti Citfin.

Česko dováží auta, opačným směrem jde chmel

S Japonskem má Česko podle Volfa tradičně zápornou obchodní bilanci. Za první dva měsíce tohoto roku jsme ve schodku 6,85 miliardy korun. Za stejné období loni šlo o deficit ve výši 6,93 miliardy korun.

Dovoz z Japonska se na celkovém českém importu podílí letos více než 2 %. České firmy nejvíce z Japonska dováží automobily a elektrotechniku. S vývozem jsme na tom výrazně hůře. České firmy z celkového exportu vyvezou své zboží a služby do Japonska z 0,4 %. „Nejvíce se daří firmám, které vyváží hračky či chmel,“ připomněl Volf.