Hlavní obsah

Obchodníci přitvrdili, připravili výraznější slevy

Novinky, ČTK, Tomáš Holý

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Zlevněné zboží o desítky procent či slevové kupóny na celý nákup - i tak může vypadat pomyslný boj o zákazníky mezi tuzemskými obchodními řetězci. Ty na začátku léta zahájily rozsáhlé slevové akce.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Článek

Například jeden z největších řetězců v ČR Tesco nabízí v inzerci v novinách slevové kupóny v hodnotě 50 nebo 250 korun. Zákazník musí během 10. až 13. června utratit v obchodech Teska více než 300 korun, větší slevu získá při útratě nad 1200 korun.

Nabídku řetězce zdůvodnil výročím působení v tuzemsku. Obdobné slevy na celý nákup přitom nebývají v obchodech běžné.

Nejčastěji bývá zlevněné jednotlivé zboží. Právě rozsáhlé slevy připravily další obchody, například Globus snížil od 11. do 17. června o desítky procent ceny vybraného zboží. Obdobné akční nabídky připravily v těchto dnech i prodejny Albert či Intersport.

Český zákazník je rozmlsaný a zvykl si na to, že slevy jsou výrazné. Jakmile nejsou dvojciferné, tak na nabídku vůbec nereaguje
analytik Tomáš Drtina

Odborníci ale upozorňují na to, že obchodní řetězce, které kvůli hospodářské krizi a nižší ochotě Čechů utrácet, výrazně zvýšily počet i rozsah akčních nabídek cenově zvýhodněného zboží, se dostaly do vlastní pasti a jen obtížně budou znovu budovat loajalitu zákazníků. Lidé se totiž naučili střídat prodejny podle toho, ve kterých jsou zrovna výhodné cenové nabídky.

"Český zákazník je rozmlsaný a zvykl si na to, že slevy jsou výrazné. Jakmile nejsou dvojciferné, tak na nabídku vůbec nereaguje," uvedl analytik Tomáš Drtina ze společnosti Incoma GfK, podle kterého jsou nyní slevové nabídky sice hlavním motorem obratu obchodních řetězců, ale mají smrtící dopad na marže, zákaznickou důvěru a loajalitu i budoucí nákupní chování Čechů.

"Letos budeme sklízet, co jsme zaseli, cesta zpátky bude obtížná"

"Zákazníci se díky řetězcům naučili nenakupovat normálně, ale čekají s nákupem na akci. Letos budeme sklízet, co jsme zaseli, cesta zpátky bude obtížná," podotkl.

Zatímco v roce 2007 činila průměrná sleva zboží zařazeného na letáky obchodních řetězců 21,7 procenta, loni se podle Drtiny zvýšila na 23,9 procenta. Obchodníci se snaží přilákat zákazníky zejména pomocí nízkých cen pečiva či některých mléčných výrobků.

Například průměrná akční cena rohlíku klesla od roku 2007 o 31 procent z 1,31 koruny na loňských 0,91 koruny, másla o 16 procent na 18,4 koruny či šestikilogramového balení značkového pracího prášku o 24 procent na 373,33 koruny. U řetězců s nepotravinářským zbožím jsou podle Drtiny slevy zpravidla ještě větší.

S blížícím se létem výprodejů a slev přibude

Kromě řetězců připravují slevy i obchodníci se značkovým oblečením. Například v polovině týdne zahájily letní výprodeje Fashion Arena v pražských Štěrboholech, tedy outletové centrum se značkovou módou.

Velká část obchodníků připravuje slevy na přelom června a července.

Reklama

Výběr článků

Načítám