Pokud bychom vycházeli ze současných cen, benzín by stál kvůli vyšším daním více než 29 korun a nafta přes 27 Kč.

Podle odborníků ale nejsou na místě obavy, že by si pumpaři k vyšší dani ještě přisadili, aby zvýšili své marže. Naopak by mohli marže snížit a malou část zdražení tak vzít na sebe.

"Zvýšení daní nepovede k tomu, že by je obchodníci zneužili ve svůj prospěch. Poptávka je totiž nyní tak slabá, že by si málokdo dovolil zvýšit cenu více, než to bude kvůli novým daním nutné. Umím si představit, že zvýšení daní půjde i na úkor marží,“ řekl Právu analytik Next Finance Vladimír Pikora.

"Je sice pravda, že současné distribuční marže jsou mírně nadprůměrné, nicméně neposkytují dostatečný prostor pro absorbování takto vysoké částky. Při zvýšení spotřební daně na benzín o 1 Kč a DPH na 20 procent lze očekávat růst cen o 1,10 až 1,40 Kč na litr,“ uvedl analytik společnosti Colosseum Petr Čermák.

ČTĚTE TAKÉ: Janotův úsporný balíček prošel, schodek by měl být 162,8 miliardy

Pohonné hmoty zlevňují

Benzín i nafta v posledních dnech ale pokračovaly ve zlevňování. Nejprodávanější Natural 95 se podle agentury CCS prodával ve čtvrtek v průměru za 27,85 Kč, tedy o třicetník levněji než před týdnem. Nafta stála 25,86 Kč, což bylo o 25 haléřů méně než před sedmi dny. Za zlevněním stojí klesající ceny ropy a sílící kurz koruny vůči dolaru.

"V průběhu posledních dnů se ropa na světových komoditních trzích dostala pod silný prodejní tlak. Nepříjemné překvapení přinesly pravidelné statistiky o vývoji zásob ve Spojených státech, které odhalily nečekaně prudký nárůst zásob ropy i benzínu. K tomu se navíc přidal i pokles na akciových trzích a mírné oslabování dolaru. Výsledkem byl největší pokles cen ropy za 5 týdnů,“ uvedl Čermák. Zlevňování by mělo pokračovat i v příštím týdnu.

Daně z pohonných hmot už nyní vyšší než v Rakousku

Česko má ještě před zvýšením spotřební daně vyšší zdanění než například sousední Rakousko či Polsko. U motorové nafty je naopak asi o dvě koruny nižší než na Slovensku a v Německu, obě tyto země ale patří v této oblasti k nejvíce zdaněným zemím Evropské unie. U benzínu je daňové zvýhodnění vůči Slovensku kvůli posilování koruny vůči euru již jen zhruba koruna, v případě Německa přes pět korun.

Zvýšení spotřební daně o jednu korunu však tyto rozdíly více méně zahladí. Spotřební daň na litr motorové nafty v tuzemsku v současnosti činí 9,95 koruny, u benzínu je o 1,89 koruny vyšší.

Rozdíly ve spotřební dani ovšem neodpovídají přesně rozdílům v ceně paliva, ty jsou zpravidla těsnější. Z posledních zveřejněných údajů německého ústředního autoklubu ADAC vyplývá, že nafta byla v Německu proti ČR dražší asi o 90 haléřů, benzín pak o více než čtyři koruny. Ceny pohonných hmot na Slovensku byly vyšší o 1,50 Kč.

V Rakousku se podle ÚAMK prodával v polovině září litr Naturalu 95 za 1,11 eura, tedy asi 27,60 Kč. Nafta stála 1,01 eura, tedy něco přes 25 korun. V Polsku stál Natural 95 v průměru 25,60 Kč a nafta 22,50 Kč.