Francie a Brazílie už v úterý uvedly, že bude po černých skříňkách pátrat tak dlouho, dokud bude šance je nalézt. V oblasti havárie je hledá kromě několika brazilských lodí francouzská ponorka či dvě holandské lodě s ultramoderními přijímači a sonary.

"Budeme pokračovat, dokud nezjistíme, že technicky už pátrání nemá smysl,“ citoval brazilského ministra obrany Nelsona Jobima list Christian Science Monitor. Na pařížském aerosalónu totéž řekl pro AP jeho francouzský protějšek Herve Morin: "Franice je rozhodnuta pokračovat v hledání tak dlouho, dokud bude šance najít černé skříňky."

 

Franice je rozhodnuta pokračovat v hledání tak dlouho, dokud bude šance najít černé skříňky.Francouzský ministr obrany Herve Morin


Jobim také zmínil další podmínku pro pokračování pátrání. Bude přerušeno, když se během čtyř dnů nenajdou žádná další těla nebo ostatky. V úterý se ale podařilo najít další, už padesáté tělo, uvedl brazilský kapitán Giucemar Tabosa Cardoso.

Část zříceného airbusu, kterou vyzvedli záchranáři z moře.

Část zříceného airbusu, kterou vyzvedli záchranáři z moře.

FOTO: Reuters

Další spekulace

Protože se nedaří najít černé skříňky, stále se spekuluje o příčinách nehody. Na vině mohl být počítačový systém řízení a dokonce i slabá konstrukce pevné plochy směrovky.

Jeden z bývalých pilotů uvedl, že při podobné nehodě se Airbusu A300-600 společnosti American Airlines ulomilo při prudké výchylce směrového kormidlo. Od té doby jsou na strojích namontovány omezovače. Výrobci se totiž snaží, aby letadla byla co nejlehčí, a tudíž nejekonomičtější.

 

FOTO: Ondřej Lazar Krynek, Yahoo.com

O airbusy je navzdory tragédii nebývalý zájem

Nehoda, jejíž příčina není stále známa, však nijak neovlivnila zájem o airbusy ze strany leteckých společností. Na pařížském aerosalónu v Le Bourget si aerolinky objednaly 55 jeho letadel za 6,1 miliardy dolarů, píše Los Angeles Times.

S největší objednávkou přišla nízkonákladová Air Asia z malajského Kuala Lumpuru, která si v úterý objednala deset velkokapacitních strojů s dlouhým doletem A350-900 za 2,4 miliardy dolarů. Na další pět mají opci.

I další zájemci jsou z Asie. Vietnam Airlines si objednaly 16 strojů Airbus A321 za 1,4 miliardy dolarů a mají zájem koupit ještě dva A350. Nízkonákladová společnost Cebu Pacific z Filipín chce koupit pět A320 za 385 miliónů dolarů.

Jen tyto objednávky dohromady vydají za 4,3 miliardy dolarů.

Nízkonákladová Cebu ale plánuje koupit celkem 15 strojů a přemýšlí ještě o dalších pěti, tvrdí agentura Nová Čína. Dodávka dvou desítek A320 pro 180 pasažérů v letech 2010 až 2013 by přinesla Airbusu 1,3 miliardy dolarů. Cebu už koupila tucet těchto strojů a devět jich má na leasing.

Ředitel prodeje společnosti Airbus John Leahy (vlevo) a šéf Qatar Airways Akbar al-Bakír oznamují záměr katarské aerolinky koupit 20 strojů A320 a čtyři letadla A321.

Ředitel prodeje společnosti Airbus John Leahy (vlevo) a šéf Qatar Airways Akbar al-Bakír oznamují záměr katarské aerolinky koupit 20 strojů A320 a čtyři letadla A321.

FOTO: Pascal Rossignol, Reuters

V pondělí také Qatar Airways potvrdily svou předchozí objednávku na dvacet A320 a mají zájem o čtyři A321. Obchod je za 1,9 miliardy dolarů.

Konkurenčnímu Boeingu se přitom na aerosalónu vůbec nedaří své stroje prodávat.