Akciovka Letiště Praha vznikla letos v únoru jako malá firma s majetkem dva milióny korun. Od SLP ještě letos převezme nejen veškerý majetek, ale i zaměstnance, smluvní vztahy, certifikáty, licence a další zdroje, potřebné pro fungování letiště. Ze SLP se tak stane zbytkový státní podnik, jenž po vypořádání závazků zanikne. Pražské letiště je dlouhodobě ziskové.

Loni odbavilo rekordních 12,4 miliónu cestujících a vykázalo čistý zisk 1,1 miliardy korun, o 14 procent vyšší než v roce 2006.

Ruzyně už má 65 zájemců

V červnu vláda na návrh ministra financí Miroslava Kalouska rozhodla, že Letiště Praha nebude prodáno přes kapitálové trhy, ale všech sto procent jeho akcií bude nabídnuto strategickému investorovi

Vláda očekává, že tato privatizace vynese nejméně 100 miliard korun. Tomu by měly odpovídat nabídky uchazečů v chystaném výběrovém řízení. Předběžný zájem o koupi Ruzyně již vyjádřilo 65 potenciálních investorů. Mimo jiné rakouská společnost Flughafen Wien, německé Hochtief Airports a Fraport, australská skupina Macquarie Airport, španělská firma Abertis Airports, provozovatel pařížských letišť Aéroports de Paris, i čeští a slovenští investoři Penta, J&T a PPF Investments.

Naopak ruský Aeroflot oznámil, že se chce zúčastnit pouze soutěže na koupi státního podílu v Českých aeroliniích.

Praha má šanci na třetinu výnosu

Premiér Mirek Topolánek už dříve připustil, že zhruba třetinu výnosu z prodeje Ruzyně, tedy nejméně 34 miliard korun, by mohla získat Praha na rozvoj své dopravní infrastruktury.

Způsob privatizace Letiště Praha, který zvolila vláda, kritizují sociální demokraté. Zdůrazňují, že jde o strategický podnik, v němž by si i v budoucnu měl stát ponechat z bezpečnostních důvodů kontrolní podíl.

Podobný názor původně zastával i ministr dopravy Aleš Řebíček, jenž dokonce mluvil o možnosti dlouhodobého pronájmu Ruzyně. Později se přiklonil k přímému prodeji celého balíku akcií s tím, že bezpečnostní otázky budou důkladně ošetřeny ve smlouvě státu s novým vlastníkem Letiště Praha.