Hlavní obsah

Martin Jahn: V Rusku bychom mohli prodávat až sto tisíc škodovek ročně

Právo, Martin procházka, Jakub Svoboda

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pokud budeme úspěšní, v Rusku bychom mohli prodávat až sto tisíc vůzů Škoda ročně, předvídá v rozhovoru pro Právo nový šéf Volkswagenu pro Rusko Martin Jahn.

Článek

Stáváte se novým šéfem Volkswagenu pro Rusko. Jaké plány má v Rusku koncern se Škodou Auto?

Volkswagen chce mít v Rusku do roku 2013 deset procent trhu. Škoda Auto na tom bude participovat velkým podílem, v dlouhodobém horizontu můžeme prodávat 80 až 100 tisíc škodovek ročně, možná i více.

Myslím, že by se Škoda Auto mohla na prodejích skupiny Volkswagen v Rusku podílet více než jednou třetinou. Do toho počítám jak vozy, které se budou v Rusku vyrábět, tak i ostatní, jež budeme dovážet.

O jaký model vozů Škoda bude v Rusku největší zájem?

Určitě to bude octavia, která se na ruský trh dobře hodí a měla by být naším nosným vozem. Tamní trh je spíše trhem limuzín, vozy kombi nejsou ve východní Evropě tak oblíbené jako na Západě.

Úspěchy se jistě dají očekávat i od nové fabie a do budoucna určitě počítáme se zájmem ruských zákazníků o nový superb a yeti.

Kolik aut se má v závodě VW v Kaluze vyrábět?

Kapacita závodu je plánována na zhruba 180 tisíc vozů ročně. Ale je možné, že se dále rozšíří, bude-li se trh dobře vyvíjet a budeli k dispozici i dostatek kvalifikovaných zaměstnanců. Záleží také na tom, jak se bude vyvíjet celní politika v Rusku.

Dnes je clo na dovoz kompletního auta 25 % a na dovoz dílů 15 %. To je dost velké celní zatížení, a z tohoto důvodu tam také VW umístil výrobu.

U luxusnějších vozů se takové clo v rámci marže ještě dá akceptovat, ale u vozů nižší kategorie celní poplatky pojmou prakticky celou marži, takže není efektivní takové automobily do Ruska dovážet.

Již dříve jste uvedl, že při tlaku Evropské komise na snižování emisí by byl možný přesun výroby mimo EU. Platí to?

Pouze jsem obecně varoval před tím, že pokud se budou neúměrně zvyšovat nároky a legislativa nebude citlivá ke konkurenceschopnosti automobilek, tak nás to bude nutit vyrábět vozy jinde za nižší náklady. To však nechceme.

Loni jsme jasně řekli, že chceme v České republice růst a máme zde na příštích pět let připravené investice ve výši téměř dvě miliardy eur. Samozřejmě to bude spojené se zvyšováním efektivity a automatizace.

V současnosti vyrábíme v Rusku nebo v Indii jen pro místní trhy a nepočítáme s tím, že by se z těchto zemí dovážely vozy do Evropy.

Jak se stavíte k neustále odkládanému termínu pro přijetí eura?

Škoda Auto exportuje asi 90 procent produkce. Naše ztráty z prudkého posilování koruny dosahují každým rokem desítek miliónů eur. Pohyb kurzu koruny vůči euru byl v posledních letech enormní a všichni vědí, že to neodpovídá stavu české ekonomiky. Ta si sice vede dobře, ale posílení měny je příliš velké.

Posilování koruny, zvyšování cen energie či zdražování pracovní síly jsou faktory, které ovlivňují ziskovost firmy. Na jednu stranu plánujeme v Česku velké investice, na druhou stranu musíme sledovat, co se v ekonomice děje.

Rovněž z hlediska dlouhodobého plánování je pro nás co nejrychlejší přijetí eura velmi důležité. Pokud voláme po datu pro přijetí eura, tak rok 2012 nebo 2013 není přehnaný termín.

Jak se chystáte na nástup levných aut z Číny a Indie?

Bude to velká výzva. I Škoda Auto bude muset připravit podobné alternativy, nemůže se však vydat cestou modelů typu Tata Nano. Takové automobily mají pomoci Indům přenést se od kol a motorek k něčemu, co vzdáleně připomíná auto.

Škoda v těchto nových zemích velmi často hraje roli auta pro střední nebo vyšší střední třídu. Nové modely si lidé kupují s plnou výbavou, ať už v Indii nebo v Číně. Je to auto pro úspěšné mladé lidi, pro mladé rodiny a značka tam má lepší image než v západní Evropě, kde se pořád zbavujeme nálepky auta z východu.

I my ale potřebujeme auta v levnější kategorii, což nyní splňuje například první řada octavie, prodávaná pod názvem Tour. To je auto, které by mělo mít svého následovníka. Zatím se předpokládá, že se tour bude vyrábět do roku 2010. Je to auto, které je úspěšné zejména na trzích východní Evropy včetně Ukrajiny a Ruska.

Potřebujeme také vůz, který bude ve třídě pod fabií. Menší auto, jež se v současné době připravuje na bázi studie Volkswagenu Up!

Kdy by se měl minivůz začít vyrábět?

Záměr koncernu je takový, že bude jedna platforma, na které budou malé auto stavět Škoda, Volkswagen a Seat. Koncept tohoto malého vozu je dnes ve vývoji, realistický odhad uvedení na trh jsou roky 2010 až 2011.

Kde se bude montovat, není ještě v koncernu rozhodnuto. Jednou z alternativ je i závod ve Vrchlabí, který chceme kompletně zrekonstruovat a zmodernizovat. Rozhodnutí padne v průběhu letošního roku, věříme, že ještě v prvním pololetí.

Ve Vrchlabí by se vyráběl minivůz pro Škodu Auto, nebo i pro VW a Seat?

V úvahu přicházejí různé varianty. Rád bych zdůraznil, že podle mě má Vrchlabí zajištěnou budoucnost bez ohledu na to, zda se v něm bude vyrábět tento konkrétní model. Lidé se tam o práci bát nemusejí.

Jaké prodeje očekáváte od nového superbu?

Počítáme, že prodeje nového modelu budou výrazně vyšší, až dvojnásobné oproti současným dvaceti tisícům vozů ročně. Další objem prodejů pak přinese zavedení modelu superb combi.

Kdy přijde superb combi na trh?

Na modelu kombi intenzivně pracujeme. Konkrétní data jsme zatím neuváděli, nicméně nebude to za příliš dlouho. Očekávám, že si lidé budou moci verzi kombi koupit nejpozději do dvou let.

Jste prezidentem Sdružení automobilového průmyslu (SAP). Jaké jsou vaše priority v této funkci?

Pro SAP je stěžejní prioritou omezení masového dovozu starých neekologických a nebezpečných ojetin, které zaplavují tuzemský trh. I nadále pokračují intenzivní diskuse nad konečnou podobou limitů emisí CO2 tak, aby neohrozila naši konkurenceschopnost.

Martin Jahn (38):

Vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze. Od roku 1994 pracoval pro agenturu CzechInvest. O dva roky později se stal ředitelem jejího zastoupení v USA. Zde navíc vystudoval marketing a komunikaci, za což získal titul MBA. Od 1999 byl ředitelem CzechInvestu. Pět let poté byl místopředsedou vlády a ministrem pro ekonomiku. Od 2006 byl členem představenstva Škoda Auto.

Musíme rovněž nalézt rozumný kompromis u chystaného omezení jízd kamiónů o víkendech. Velká omezení by mohla způsobit značné náklady a problémy řadě firem včetně Škody Auto.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám