Hlavní obsah

Po Plzni se rozjely erární koloběžky

Právo, Ivan Blažek

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Plzeň

Po centru Plzně od pondělí jezdí sdílené městské koloběžky. Služba, která je v některých metropolích spíše noční můrou, by tady měla fungovat na jiné úrovni a s podstatně vyšší „štábní kulturou“. Hlavní rozdíl: koloběžky lze půjčit a vrátit jen na speciálních stojanech.

Foto: Ivan Blažek, Právo

Koloběžky před radnicí, pro veřejnost budou k mání od pondělí.

Článek

„Zatím jde o pět stanovišť v centru,“ řekl Právu Jakub Mareš ze spolku K světu, který za projektem dotovaným z obecních peněz stojí. Před radnicí je stání pro deset koloběžek, před vědeckou knihovnou a v Depu jich může zaparkovat dvanáct, u Západočeského muzea a Wilsonova mostu osm. „Mimo sezonu bude k dispozici pětadvacet koloběžek, pak o deset víc,“ uvedl Mareš.

Zatím stačí k půjčení Plzeňská karta s minimálně devadesátidenním předplatným na MHD. „Zhruba za měsíc bude možné po registraci ve vědecké knihovně nebo v Depu využívat i jiné elektronické karty,“ vysvětlil Mareš.

Sdílené koloběžky lidé likvidují ve velkém. Problém se nevyhýbá ani Praze

Domácí

Až od jara se koloběžky zpoplatní. „O ceně rozhodnuto není, ale s městem je předjednaný celoroční tarif ve výši 365 korun,“ dodal Mareš. Jedna jízda může trvat maximálně půl hodiny. „To po Plzni bohatě stačí,“ poznamenal Mareš.

Každý stroj má čip, díky němuž lze v případě nevrácení okamžitě identifikovat, kdo si jej půjčil. Jedná se o koloběžky uzpůsobené městskému provozu a zatím je jen jedna elektrická, ani ta ale neumožňuje rychlejší jízdu. V případě, že dojedete ke stojanu a ten bude obsazený, musíte hledat jiný. To neplatí pro místa, kde lze takové situace předpokládat, tedy pro Depo a knihovnu – tam koloběžku převezmou i na recepci.

Nádraží musí počkat

Do budoucna by mělo přibýt dalších deset stojanů. „Třeba na Rychtářce, u Plazy, v sadech Pětatřicátníků či u vlakového nebo autobusového nádraží,“ upřesnil Mareš. Pak by po širším centru bylo 150 parkovacích pozic pro 105 koloběžek.

Stávající systém vznikl díky dotaci 1,3 milionu korun od centrálního plzeňského obvodu. „Jeho rozšíření už mělo být věcí města, případně dalších obvodů,“ sdělil tamní starosta David Procházka (ANO).

Praha vypoví memorandum s provozovatelem zelených koloběžek

Domácí

Podle náměstka primátora Michala Vozobuleho (TOP 09) je to na diskusi: „Vyzkoušíme, jak to bude fungovat, můžeme v tomto směru jednat s dopravním podnikem, který už provozuje sdílená auta, možná do toho budou chtít vstupovat i soukromé firmy.“

Studentský hit

Sdílené koloběžky půjčované přes stojany už fungují na Borech – využívají je hlavně studenti pro jízdy mezi kolejí, konečnou tramvaje a univerzitním kampusem na Borských polích.

„Zájem je velký,“ upozornil Mareš. „Tamních šestnáct stojanů nabízí sedmnáct koloběžek a za tři roky jsme měli 35 tisíc výpůjček.“ Oba systémy však zatím nejsou kompatibilní.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám